lunes, 23 de febrero de 2015

HESTORIA DE LA ENFERMERÍA



El cuidu ye una actividá qu'esiste desque esiste la humanidá ya sobre la qu'inflúin les circunstancies socioculturales carauterístiques de cada llugar y momentu de la hestoria. Dientro d'esi contestu sociocultural, les creencies (y dientro d'elles la relixón) asina como el conceutu dominante d'enfermedá en cada momentu van ser determinantes p'analizar la evolución del cuidu.

Dende los sos oríxenes, los cuidos tuvieron direutamente venceyaos a la satisfaición de les necesidaes más básiques pal caltenimientu de los individuos (como l´alimentación, la busca de seguridá, d´abelugu o abrigu…) y venceyaes a dos periodos de la vida nos que la dependencia d'otres persones rescampla: la infancia y la vieyera. Poro, los primeros antecedentes de cuidu tán rellacionaos col entamu del ciclu vital, cola atención del partu y de caúna de les nueves incorporaciones a la comunidá, enfotándose nel prestu de les necesidaes básiques. Si amás consideramos que les primeres civilizaciones desenvolvíen la so actividá nun ambiente contrario, nel que'l númberu d'enemigos naturales de la raza humana yera considerable, les diferencies físiques ente homes y muyeres favorecieron una división sexual del trabayu: los homes emplegáronse nel trabayu esternu que rique una mayor potencia física, y les muyeres dedicáronse al ámbitu cercanu, especialmente de too lo rellacionao colos cuidos, circunstancia que marcó l'aportar de la hestoria.

Semeya 1. Iatreia, Asclepeia y Xenodoquio

Esta xuntanza de la muyer col cuidu y l'entamu del ciclu vital favorez l'apaición de muyeres que se dediquen al cuidu más allá de la so casa. Asina se conoz que nel imperiu romanu había muyeres qu'emprestaben curiaos mientres el partu y al naciellu. Al igual asocedía na Edá Media, dómina na que se reconocía a les muyeres como cuidadores poles sos peculiaridaes rellacionaes cola fecundidá, por ser portadora de cada nuevu miembru de la familia, responsables del allumamientu y encargaes de protexer y alimentar al nuevu retueyu.

Tamién dende los sos oríxenes, el conceutu d'enfermedá o defeutu físicu tenía un componente máxicu, deriváu del sistema de mitos, creencies y supersticiones que l'home antiguu inventa, a manera de control ideolóxicu p'amenorgar la medrana, al envís d´esplicar los fenómenos de la naturaleza que nun ye a esplicar. Nesi contestu, la enfermedá ye interpretada como un mal producíu polos espíritos o un castigu de los dioses. Cada enfermedá diba xunida a la superstición, l'enfermu yera atendíu por familiares y estos recurríen a la figura del bruxu, mestrón o xamán.

Estes figures, bruxes, mestrones… combinen una serie de rituales cola so capacidá pa reparar nos fenómenos naturales, recoyendo información de los casos atendíos p´afitala nos casos nuevos. D'esta miente, na atención de la enfermedá predomina'l pensamientu máxicu.

Nesti contestu, la ilesia católica, aprovechando que'l pensamientu cristianu promueve l'altruísmu, la caridá y l'atención a los enfermos y desvalíos como camín a siguir p'algamar la salvación eterna, empieza a monopolizar los cuidos, afaciendo y tresformando los ritos y enfotos venceyaos, por aciu´l pensamientu máxicu, a la enfermedá en cuestiones relixoses. Esto ye: caltiense'l pensamientu máxicu pero tresforma l'enfoque; camuda la forma, pero nun el fondu.

Asina, na Edá Media los hospitales o instituciones zarraes xurden cerca o nunu de los llaterales de les ilesies y catedrales que van faciendo col exerciciu de los nobles y ricos d'esa caridá predicada pola ilesia como camín de salvación. Estes instituciones, dedicaes a l'atención de les persones más probes de la sociedá de la dómina, tuvieron un importante papel mientres les grandes epidemies qu'afararon Europa. A les innumberables faltes qu'atropaben estos cortiles hai que xunir una dieta desaparente qu'aniciaba l'apaición d'enfermedaes carenciales, desconocíes na dómina, a les que se xuntaben les enfermedaes de la piel, amalecíes polos parásitos.

Los cuidos nesos centros emprestábenlos los relixosos o relixoses de distintos ordes, ensin escaecer que la muyer siguía siendo la principal provisora de cuidos nel ámbitu domésticu. Ye d´esta miente como, nel sieglu III de la nuesa dómina, l´obispu de Cesárea, San Basilio, fae una orde dedicada a la creación d'hospitales pa l'atención de persones enfermes y desvalíes. La Riegla de San Benitu, nel sieglu VI, va ser la que va marcar definitivamente'l desenvolvimientu de les ordes relixoses n'Europa.

Los hospitales medievales tomaron cuatro tipo d'instituciones: les malateríes, los asilos y hospicios pa probes, los albergues y les instituciones dedicaes al cuidu de los enfermos indixentes. Toos ellos asitiábense cerca de les catedrales y de los ríos. Más tarde tamién los gremios construyeron hospitales y los cubrieron. El pesu del cuidu siempres cayía sobre les hermanes de les distintes ordes al serviciu de los hospitales y sobre´l personal de serviciu emplegáu na institución.

Na Baxa Edá Media, dómina onde les miseries y les fames por falta d'alimentu taben al orde del día, la población quedaba al pendiente de les grandes farrapones qu'afararon Europa. xurden los caminos de pelegrinación escontra Jerusalén, Tierra Santa y Santiago de Compostela, nos que miles de pelegrinos morrieron. Ríquiense más sanatorios y enfermeros p'atender a los caminantes, po lo que la ilesia sofitó la construcción d'hospitales sosteníos poles recaldaciones que pa ello facíen. Apaecen entós les ordes militares venceyaes a la enfermería, a l'atención y al abellugu de los pelegrinos enfermos; estes últimes foron una consecuencia de les cruzaes a Tierra Santa. Nun esiste muncha información sobre los cuidos qu'apurríen estos guerreros enfermeros, pero sí constancia de que llevantaron y fornieron grandes hospitales, y qu´ellos mesmos, los caballeros, curiaben a los enfermos.

Xurden asina les primeres ordes militares como los Caballeros Hospitalarios de San Xuan de Jerusalén, los Caballeros Teutónicos, la Orde de Malta, los Caballeros de San Llázaro y los Caballeros del Santu Sepulcru, los famosos templarios. La puxanza de les ordes militares relixoses tamién llega a España, como amuesa l´apaición de la Orde de Calatrava, la de Montesa o los Caballeros de Santiago.

Semeya 2. Hotel Dieu

Los primeros hospitales que se conocen son: l'Hotel Dieu de Lyon (Francia, añu 542), Hotel Dieu de Paris (Francia, añu 650) y l'Hotel del Santu Espirito de Roma (Italia, añu 717). N'España, el primer que se conoz ye l'Hospital de Mérida, fundáu pol Obispu de la ciudá.

N´Hispania, cola Monarquía Goda, reinando los visigodos ente'l sieglu V y el VIII, apaez el Fueru Xulgu o Llibru de los Xueces. Nesti llibru yá apaez el nome de los nuesos antepasaos: “los sangradores”. Nel sieglu XIII, nel Reinu de Castiella y dientro del códigu de Les siete partíes del Rei Alfonso X el Sabiu, apaecen col nome d'alfaxemes, tamién nomaos vulgarmente barberos; ellos debíen d'afaitar y sangrar en llugares apartaos y non nes places y cais.
Yá los nuesos antepasaos entamen a formar gremios y confreríes con una importante crecedera de profesionales lliberales como la nuesa.

Semeya 3: Fueru Xulgu o Llibru de los Xueces

Ta escritu que nel sieglu XIV anicien les primeres Confreríes de Barberos y Ciruxanos so la advocación de los Santos Patronos San Cosme y San Damián. Estes confreríes yeren instituciones de calter relixoso – benéficu, anque nos sos estatutos también dictaron normes sobre l'exerciciu profesional, yá que pa poder exercer de ciruxanos barberos debíen de ser esaminaos por dos ciruxanos de la confrería.

Yá vemos que cada grupu, gremiu, asociación, etc. va dándose cuenta que non solamente ye “curiar”, sinón qu'entamen a mirar qu'hai que saber curiar. Poro,  xúntense en grupos nos que, como dicíamos enantes, pa entrar teníen que pasar un exame y ser prebaos. Danse cuenta qu'hai qu'estudiar y que yá nun val sólo saber.

Por casu, en 1310 en Valencia, la Confrería de Barberos y Ciruxanos tenía nel so exame pa tolos candidatos una parte teórica y otra práutica. Tamién ta recoyío en Barcelona, en 1408, que los exames na Confrería Profesional de San Cosme y San Damián de Ciruxanos y Barberos yeren igual que los de Valencia.

En Madrid, nel añu 1385, xunten once hospitales en unu, l'Hospital Xeneral, estremáu en dos cases: una pa contaxosos y otra pa enfermos non contaxosos. En 1524, Carlos V establez los hospitales reales, onde concreten les funciones y xeres del personal, ente ellos les del enfermeru mayor y los enfermeros asistenciales. El sofitu sanitariu facíase amás en confreríes, gremios y hermandaes.

La capacidá pa exercer l'oficiu quedaba recoyida polos reis D. Fernando y Doña Isabel, el 9 d'Abril de 1500, nuna Real Pragmática dictada en Segovia onde se dicía que:

“Mandamos que los Barberos y Esaminadores mayores, d'equí alantre, nun consientan nin dean llugar que nengún barberu, nin otra persona dalguna, puea poner tienda pa saxar nin sangrar, nin echar sanixuela, nin airoses, nin sacar dientes nin mueles, ensin ser esamináu de primeres polos dichos maestros Barberos mayores personalmente, so pena que cualesquier qu'usara de les coses susodiches o de cualesquier d'elles ensin ser esamináu, como dichu ye, sía inhábil perpetuamente pa usar dichu oficiu, y más pague dos mil maravedís de pena pa la nuesa Cámara [….]

Sabemos lo qu'estudiaben los nuesos antepasaos, asina en 1541 teníen como llibru d'estudiu'l Llibru del arte de les comadres y del reximientu de les preñaes y paríes y de los neños; en 1583, el Tratáu de la utilidá de la venae festionisin y nel mesmu añu'l Tratáu de la utilidá de la sangría”; en 1604, Prematica pola que se da la orde nel exame de los Ciruxanos Romancistas; en 1617, la Instruccion d'enfermeros y consuelu a los inxemes enfermos. Y verdadera practica de como s'han d'aplicar los remedios qu'ordenen los médicos. Bien necesariu por que los enfermos sían bien curaos y provechosa a los prauticantes de Melecina; etc.

Por Real Cédula de Felipe V, el 29 de xineru de 1711, entamó la Clase de Sangradores, que supunxo un primer pasu pa la xuntura de los distintos oficios y profesionales que formaben un tou nes distintes rames de la ciencia dedicaes al sanamientu d'enfermos.

En 1843 foron aprobaos los “auxiliares de melecina y ciruxía práuticos nel arte de curar” y en 1846, los “ministrantes”.
 
Semeya 4. Llibru del arte de les comadres y del reximientu de les preñaes y paríes y de los neños (1541). Tratáu de la utilidá de la venae festionisin.

Estes lleis foron sustituyíes pola Real Orde de 9 de setiembre de 1857 (la llamada “Llei Moyano” pol ministru de Fomentu Don Claudio Moyano) que, al amparu de la Llei Orgánica de Sanidá de 1855, reguló los oficios auxiliares sanitarios, reconociendo a prauticantes y matrones como facedores d'un oficiu.
En 1896, el Dr. Federico Rubio y Gali abre la primer Escuela Seglar d'Enfermería de Santa Isabel d'Hungría.

Nel País Vascu:
Falar de barberos de pueblu, sangradores, ministrantes o de dames enfermeres llévanos a otres dómines del oficiu sanitariu d'enfermería. Dende los barberos del sieglu XIV hasta los actuales profesionales d'enfermería munchos fueron los cambeos que se produxeron.

Gipuzkoa nun foi ayena a cuanto asocedía n'otros llugares más o menos cercanos, siendo la hestoria de los cuidos similar a la del mundu al que pertenecía. De la enfermería intuitiva pasaron a la recibida oralmente polos mayores de cada familia o comunidá, siendo ente los sieglos X y XV cuando entamen a identificase les persones que, primero por nobleza, caridá y ciñu y, más tarde, por un salariu, van dedicase a atender les necesidaes básiques de los afeutaos pola enfermedá.

Nun va ser hasta'l XVI cuando s'atopen escritos destinaos a formar y axuntar a les persones que curien de los enfermos, dedicando especial atención a too cuanto puea tar rellacionáu col partu y, seique por ello, rellacionando l'actividá col mundu femenín. Correspuende a esta dómina la primer mención a les enfermeres como complementu al llabor que dende'l sieglu IX veníen desenvolviendo les ordes relixoses, como vimos nel capítulu anterior. Esta íntima rellación ente les enfermeres y la relixón daba al so trabayu un sentíu espiritual, nel que predominaben los sentimientos como reflexu d'una vocación. La necesidá d´afechiscar al personal dedicáu a estos menesteres foi la resultancia de la so casi completa sumisión a l'alministración relixosa, que yera la encargada d'alministrar los cuidos al ser la conocedora de los remedios más eficaces. La enfermera, subsidiaría de los relixosos, nun tenía opción a amontar les sos conocencies y, poro, el so trabayu yera consideráu como domésticu, ensin valoración social.

Nos sieglos XVII y XVIII caltuviéronse vixentes les riegles que les distintes ordes relixoses teníen dispuestes pal cuidu de les persones enfermes, y el cambéu d'actitú de les enfermeres nun se produciría hasta'l XIX, cuando al so bon calter empezaron a sumase les conocencies adquiríes.

En Bizkaia, desque Don Diego López de Haro fundara la Villa, dándo-y la Carta Puebla del 15 de xunu del añu 1300, esistía como hospital medieval el de la Madalena o'l de San Llázaro, creándose l'Hospital de los Santos Juanes a lo caberu del sieglu XV. Asina ta escritu nel Reximientu Xeneral del 6 d'avientu de 1645, onde s'establez qu'estes instituciones funcionaben namái como “abellugos de naturales y vecinos de Bilbao, faltos de facienda, vieyos y miserables”.

N'Álava, anque hai datos d'hospitales d´eremites dende 1167, el casu más conocíu ye'l de los hospitaleros del Hospital Santiago Apóstol de Vitoria, que lo rexíen como “hospital de sanamientu”. Son conocíos dende 1466, anque probablemente tuvieron presentes dende la fundación del hospital en 1419. Tamién en 1514 atópense referencies sobre l'Hospital de San José.

En Gipuzkoa, dende 1485 hasta 1900, el númberu de centros hospitalarios o de socorru yera bien escasu: namás ocho centros. Hai datos de 1485 del Hospital de San Llázaro, nel barriu de San Martín extramuros en San Sebastián. De 1535 hasta 1719 conozse la esistencia del Hospital de San Antonio Abá, nel rodalada de Santa Catalina. Darréu, en 1787, esti hospital pasó a la cai 31 d'Agostu y, en 1888, a l'avenida de Navarra en Mantéu. L'Hospital de Tolosa principia en 1860.

De resultes de les yá citaes lleis de los años 1855 y 1857 entamaron a facese les primeres asociaciones profesionales de la hestoria de la enfermería nel País Vascu. Cuando los prauticantes salieron a la lluz xuntáronse nos Colexos de Sangradores, estremándose d'ellos tan solo na titulación hasta que, en 1867, torgaron exercer l'actividá si nun teníen el vistu bonu de les facultaes de melecina, tres dos años d'estudios y práutiques hospitalaries.

Mientres la segunda guerra carlista, en tolos batallones había un ciruxanu sangrador que, de normal, yera'l prauticante qu'en cada pueblu taba contratáu pol Conceyu. El llargu periodu de les distintes guerres carlistes fai que sía nel Ministeriu de la Guerra onde más documentación atópase sobre'l particular, cuidau que s'encargaba de nomar a los ciruxanos sangradores de cada batallón.

En 1904 afiten les carreres de prauticantes y enfermeres y, dos años dempués, la venida a España de la reina Victoria Eugenia foi de gran importancia, cuidau que traxo con ella la filosofía de Nightingale. Darréu, la Sección d'Homes de la Cruz Roja xuntóse cola Sección de Señores, fundada pola reina na Constitución del Colexu de Prauticantes de Guipúzcoa.

Semeya 5. Hospital del País Vascu.

En 1915 espublicen el Boletín de Prauticantes y reconocencia llegal de les enfermeres relixoses del Dr. Rubio.
En 1917 ñaz la Federación de Colexos de Prauticantes Vascu-Navarra. Na xunta celebrada´l 24 de setiembre de 1918, so la presidencia del señor Iglesias y col presidente del Colexu anfitrión, señor Martínez de Pinillos, como Vicepresidente, a ella allegaron representantes de los seis colexos norteños (Álava, Gipuzkoa, Logroño, Navarra, Santander y Vizcaya), amás del Sr. Monfledo, Inspector Provincial de Sanidá de Logroño, alcuerden por aclamación los siguientes arreglos:

Llaboriar pola dignificación del oficiu
Crear la Unión de Prauticantes del Norte d'España
Esixir la colegiación obligatoria
Esixir que s'ocupen tolos puestos de trabayu qu'ordenaba la Llei
Escorrer el intrusismo
Pidir que se suprimieren les restricciones sobre asistencies a partos
Proponer a tolos Colexos d'España la creación del “Cuerpu de Prauticantes Españoles”.

En 1918 ñaz la Unión de Prauticantes del Norte d'España (Álava, Gipuzkoa, Logroño, Navarra, Santander y Vizcaya) y en 1921 empecipia la Federación Nacional de Prauticantes.

Nel añu 1927 anició “La enfermera oficial” y dos años dempués, en 1929, fícieron la colegiación obligatoria, camudando de forma notable la configuración del panorama sanitariu xeneral, y de la enfermería en particular. En 1928, les matrones axuntáronse nel Colexu de Prauticantes.

Los acontecimientos de 1936 atoparon al país carente d'una estructura médico-sanitaria capaz de faer frente a les munches necesidaes qu'a diariu se presentaben. Foi necesariu improvisar hospitales y dotar a los esistentes d'un mínimu de personal dispuesto a atender a enfermos y mancaos. Dellos conventos fueron convertíos n'hospitales militares, siendo numberoses les ordes relixoses que s'emprestaron a tal fin: Fíes de la Caridá de San Vicente de Paúl, Fíes de la Caridá de Santo Ana, Hermanes de San José, Carmelites de la Caridá, Madres de la Enseñanza, Hermanes Mercedarias, Hermanes de la Consolación, Madres del Sagráu Corazón, Madres Irlandeses, Sierves de María, Sierves de Jesús, Madres Clarises, Hermanitas de la Cruz, Hermanitas de los Probes…

Ante la gran cantidá de muyeres qu'emprestaron servicios nos hospitales, con demasiada frecuencia ensin más conocencia que la so bona voluntá, entamaron cursinos nos que llegaron a formar 5.506 Dames Auxiliares de Sanidá Militar, pol aciu de 116 cursinos. Amás, l'Estáu Mayor, en mayu de 1938, creó'l Documentu d'Identidá pa Dames Auxiliares, algamando, al terminar la guerra civil, 12.307 titulaciones ente enfermeres y auxiliares.

Anició en 1937 La Cruz Roja del País Vascu de conformidá colo preceptuado nel Decretu del Gobiernu Provisional del País Vascu; nel apaez como Asociación pal Socorru de Mancaos en Campaña, Calamidaes y Siniestros Públicos.

Semeya 6. Cruz Roja San Sebastián 1947

En 1940, les empreses Michelín y Cementos Rezola foron les primeres en Guipúzcoa en cuntar con un prauticante na so plantía y en 1942 anicia´l Seguru Obligatoriu d'Enfermedá. Yá en 1944 créanse los Colexos Oficiales d'Auxiliares Sanitarios con seuciones independientes pa prauticantes, enfermeres y eatrones; la sede atopábase na cai Pedro Egaña.

Nel añu 1953, xunten los títulos profesionales de matrona, prauticante y enfermera nel Títulu d'Ayudante Técnicu Sanitariu (ATS). En 1954, y por Orde del 20 de marzu del Ministeriu de la Gobernación, apruébase'l Reglamentu del Conseyu Nacional d'Auxiliares Sanitarios. Nesi mesmu añu, y por Orde de 30 de xuliu, aprueben los Estatutos de los Colexos Provisionales d'Auxiliares Sanitarios, que s'estremen en tres seuciones: prauticantes, matrones y enfermeres. En 1955 constitúyese'l Colexu de Matrones de Gipuzkoa.

En 1958, y por Orde de 13 de xineru,manden a los Ayudantes Técnicos Sanitarios la colegiación obligatoria, teniendo de colexase: na sección de prauticantes, los ATS masculinos; na sección d'enfermeres, los ATS femeninos; y na seución de matrones, los ATS femeninos especializaos n'asistencia obstétrica. En 1977, el 1 d'abril, xunten los Colexos de Prauticantes, Enfermeres y Matrones. En 1978, el 10 d'ochobre, espublicen los Estatutos de la Organización Colexal d'Ayudantes Técnicos Sanitarios, pol Real Decreto 1856/1978 de 29 de xunu.

Semeya 7. Sala d'Hospital

Yá en 1978 celébrense les primeres eleuciones democrátiques col Colexu unificáu, y en 1983 espublicen el Mapa Sanitariu de la Comunidá Autónoma del País Vascu y Ordenación Sanitaria Territorial del País Vascu.

En 1979, y por Real Decretu, aprueben la torna de la Escuela d'Ayudantes Técnicos Sanitarios (A.T.S.) na Escuela Universitaria d'Enfermería.

En 1997, el 21 de payares, la Unidá Docente d'Enfermería de Donostia tresfórmase na actual Escuela de Diplomaos d'Enfermería de San Sebastián- Euskal Herriko Unibertsitatea -Universidá del País Vascu.

Esistieron tamién prauticantes de farmacia, ministrantes, enfermeros, barberos, prauticantes de ciruxía menor, enfermeros del pabellón de contaxosos, etc.

¿Qué ye la enfermería?
Declaración de posición del CIE adoptada en 1998 y revisada en 2004.
“L'ámbitu de la práutica d'Enfermería nun se llinda a determinaes xeres, funciones o responsabilidaes, sinón qu'inclúi la prestación de cuidos direutos y l'evaluación de les sos resultancies; la defensa de los pacientes y de la salú; la supervisión y la delegación n'otros; la direición, la xestión, la enseñanza, la realización d'investigaciones y l'ellaboración d'una política de salú pa los sistemes d'atención de la salú. Amás, como l'ámbitu de la práutica ye dinámicu y respuende a les necesidaes de salú, al desenvolvimientu de la conocencia y a les meyores teunolóxiques, ye precisu un exame periódicu pa cerciorase de que sigue siendo coherente coles necesidaes de salú actuales y favorez unos meyores resultaos de salú”.

Correición llingüística ya sintáutica
Sara Faedo Fernández. Llicenciada en filoloxía hispánica
Especialista Universitaria en Llingua Asturiana
Profesora de Educación Secundaria

Tornaor / Traductor
Luis Fermín Río Martínez. Maestru

Agradecimientu especial
Luis Fermín Río Martínez
Antonio Vázquez Barrero
Sara Faedo Fernández

TRABAYU ORIXINAL:
La Voz d'Enfermería na Enciclopedia Auñamendi.

AUTORES:
Jesús Rubio Pilarte
Enfermeru y sociólogu.
Profesor de la Y. O. d'Enfermería de Donostia. EHU/UPV

Manuel Solórzano Sánchez
Enfermeru. Hospital Universitariu Donostia de San Sebastián. Osakidetza /SVS
Colexáu 1.372. Pernomáu Colexu d'Enfermería de Gipuzkoa
Miembru d'Enfermería Avanza Miembru de Eusko Ikaskuntza / Sociedá d'Estudios Vascos
Miembru de la Rede Iberoamericana d'Hestoria de la Enfermería
Miembru de la Rede Cubana d'Hestoria de la Enfermería
Miembru Consultivu de l'Asociación Históricu Filosófica del Cuidu y l'Enfermería en México AHFICEN, A.C.
Miembru non numerario de la Real Sociedá Vascongada d'Amigos del País. (RSBAP)

No hay comentarios: