A betegápolás
az egy olyan tevékenység ami az emebriség eredete óta létezik. Mint minden időszakot a
történelemben ezt is különböző szociokultirális tényezők befolyásolják. Ebben a
szocikulturalis kontextusban a különböző hiedelmek és a vallások uralkodó
eszméi a betegségekről elengedethetetlenek ahhoz hogy elemezni tudjuk a
betegápolás fejlődését.
Az idők kezdete óta a
táplálkozás a biztonság megteremtése az otthon és kényelem kialakítása mellett
a csecsemőgondozás is a legalapvetőbb túlélési szükségletek közé tartozott.
Továbbá szorosan összefonódott két meghatározó életszakasszal ahol a többi
emberre való utaltság létfontosságúvá válik mint például a gyermek és
időskorban. Tehát az első meghatározó tényező a betegápolás történetéban az
életciklusokhoz kötődik hiszen a szülési ellátások illetve a társadalomba való
integrálódás is mind mind a alapvetőbb szükségletek kielégítésére
öszpontosított.
Az első civilizalt életforma
ellenséges környezetben alakult ki ahol az embernek számos természetes
ellenséggel kellett szembenéznie, ennek eredményekeppen a fizikai
erőkülönbségekből adódóan a férfi és a női szerepek elkülönültek egymástól. A
férfiak többnyire az otthontól távoli feladatokat látták el ami nagyobb fizikai
erőt igényelt míg a nők ezzel ellentétben az otthonért voltak felelősek ahol minden a törődéssel állt
szoros összefüggésben.
Kép 001 Iatreia, Asclepeia y
Xenodoquio
A törődés és az életciklus
kezdetével kapcsolatos jogosultságok eredményeképpen a nők az otthonon kívül
legfőképpen betegápolással foglalkoztak. A Római birodalomban a nők
biztosítottak egészségügyi ellatást a szülésnél illetve az újszülött számára.
Ugyanez figyelhető meg a középkorban is amikor a nők gondviselőkként voltak
elismerve legfőképpen a megtermékenyítésre való hajlamuk miatt. Továbbá mert ők
voltak felelősek minden
egyes új családtag világrahozataláért illetve az utód táplálásáér és
gondozásáér.
A kezdetek óta a fizikai
fogyatékosság fogalma szorosan összefonódott a varázslattal amelyek többnyire
mítoszokból vagy babonás hiedelmekből származtak majd generációról generációra
terjedtek. Továbbá ez szolgált eszközként a különböző világnézetek
fenntartásara és a félelmek csökkentése érdekében illetve hogy magyarázatot
találjanak a különböző természeti jelenségekre amikre máskülönben a tudomány
nem talált választ. Ennek következményeként a betegségeket rossz istenek és
szellemek büntetéseként értelmezték ezért minden
betegség valamilyen babonához kötődött. A beteg embereket álltalában egy
családtag felügyelte aki valamilyen boszorkányhoz, varázslóhoz vagy sámánhoz
imádkozott/könyörgött a beteg gyógyulásáér.
Ezek a boszorkányok, varázslók
és sámánok a saját természeti megfigyelőképességeiket egyesítették a rituális
szertartásokkal hogy adatokat gyüjtsenek régi hasonló esetekről amik később
felhasználhatóak lesznek a gyógyításban. Ebben az időszakban a betegségek
vizsgálatakor leginkább a mágikus gondolkodás a meghatározó.
Nagy előnyt élvez a Katolikus
egyház ebben az időszakban hiszen a keresztény gondolkodás nagyban támogatja az
egymás iránti szeretetet, az adakozást illetve a betegek ápolását és
gondozását. Továbbá felhívja a figyelmet arra hogy ez a követendő út az
üdvözülésre valamint a lélek megmentésére. A rituálék és hiedelmek szorosan
összefonódnak a mágikus gondolkodással ami által az egyház kisajátítja az
betegapolást illetve a betegségekről való gondolkodást vallási porblémává
alakítja. Tehát ebben az időszakban az egyház megtartja a mágikus gondolkodást
viszont a hangsúly inkább a vallásra irányul.
Ennek következményeképpen a
középkorban a korházak leginkább templomok és katedrálisok közvetlen közelében
épülnek. Az egyházi vezetők prédikációjának fő mondanivalója hogy az adadakozás
magával vonja az üdvözülést aminek eredményeképpen a nemesek korházakat
építtetnek saját üdvözülésük érdekében. Ezek a létesítmények a társadalom
legszegényebb rétegei számára lettek létrehozva amik később meghatározó
szerepet töltöttek be a nagy járványok idején. A korházakban lassan felgyülemlett
hiányosságok újabb hiánybetegségek kialakulását eredményezték amik főként a nem
megfelelő táplálkozásnak voltak betudhatóak. A hiánybetegségek mellett az
élősködők is újabb betegségeket terjesztettek amik nagy része ismeretlen volt
az akkori tudomány számára.
Későbbiek folyamán a
betegápolást a különböző vallási rendek nővérei és szerzetesei biztosították.
Az otthoni környezetben továbbra
is a nők töltötték be a gondviselő szerepét. A 3. században a Nagy Szent
Vazul rend majd a 4. században a Bencés rend lesz a betegápolás úttörője
Európában.
A középkori kórházak
rendszerint négy különböző intézményből álltak ezek voltak a lepratelepek,
szegény és menekülttáborok illetve azon intézmények melyek a szegény és beteg
emberek számára épültek. Ezen intézmények továbbra is főként katedrálisok
valamint folyók közelében voltak kialakitva. A későbbiek folyamán hasonló
intézményeket céhek is építettek amiket saját maguk tartottak fenn. Az ápolás
szerepe továbbra is a különböző rendek nővéreire hárult akik rendszerint a
kórházakban dolgoztak.
Kép 002 Hotel Dieu
A késő középkorban mégtöbb
nővérre és ápolóra volt szükség hiszen az Európán végigsöprő járványok és az
éhínség miatt jelentősen megnőtt a betegek száma. Továbbaá az újonnan kiépülő
zarándokutakon Jeruzsalembe, a Szent Földre valamint Santiago de Compostelába
több ezer zarándok vesztette életét aminek eredményeképpen mégtöbb ápolóra lett
szükség hogy a rászorulókat megfelelően el tudják látni. Az egyház által
fenntartott kórházak többnyire különböző adományokbólt épültek. Majd ezekhez a
kórházakhoz lassan hadirendek csatlakoztak hogy védelmet biztosítsanak a
betegeknek. Többnyire ezen hadi rendek tehetőek felelőssé a Szent Földre való
vándorlásér habár nem maradt fenn elegendő írásos emlék arról hogy ezen rendek
tagjai mennyi időt szenteltek a betegek ápolásával. Viszont tények támasztjak
alá hogy a hadi rendek számos kórházat epítettek majd megfelelő eszközökkel
láttak el.
Kép
003 Fuero Juzgo azaz a Bírák könyve
Ennek
következményeképpen számos hadirend jött létre: Jeruzsálemi, Rodoszi és Máltai Szent János Szuverén Ispotályos Rend,
Német lovagrend, Szent Lázár lovagrend, Szent Sír lovagrend akiket Templomosok
néven is gyakran emlegetnek. A vallási és katonai rendek létrehozásának csúcspontján Spanyolországban
is megjelentek különböző lovagrendek melyek közül a legismertebb a Calatrava-Rend, Montesa-rend valamint a Santiago-Rend.
Az első elismert kórház
Franciaországban 542-ben) a Hotel Dieu Lyon, Párizsban 650-ben a Hotel dieu
továbbá Rómában 717-ben a Santo Espirito Hotel. Spanyolországban az első
kórházat a város püspöke hozta létre amelyet később Merida Kórháznak neveztek
el.
Hispániában az V. és a VIII.
században a vizigótok uralkodása alatt a Gót monarchiában megjelent a Bírák
konyve. A könyvben először utalnak az ápolók elődeira az úgynevezett
“bleeder”-ekre. A XIII Században a Kasztíliai királyságban a X. Alfonz
általkiadott törvénykönyvében (The Seven Items) a bleedereket közönségesen csak
barbároknak nevezték. Ezek a “bleeder”-ek a munkájukat nem köztereken vagy
utcákon végezték hanem erre a célra elülönített intézményekben.
A
XIV. Században ebben a könyvben olvashatuk először az első Bleederek és
Katonaorvosok Társulatáról ami a Szent Kozma es Damján védőszentek
segitségülhívásakor lett megalapítva.
Ezen
társulatok többnyire vallási érdekeltségű intézmények voltak. Habár az ő
törvényes normáik a hivatás gyakorlásáról kimondta hogy legalább két Társulati
tagnak ellenőríznie kell az újonnan érkezőket.
Továbbá
nem szabad figyelmen kivül hagynunk a tényt hogy a kórházi intézmények lassan
ráébredtek arra hogy nemcsak a betegek “gondozása” a legfontosabb hanem sokkal
inkább “tudni hogyan gondozni”. Ezzel elkezdődött a különböző kórházi
intézmények egyesülésének a folyamata ahol a különböző szervezetek
egybeolvadtak ahol minden egyes új tagnak egy vizsgán kellett keresztül esnie
ami után a szervezet elismert tagjává vált. Az intézmények egyesítésén kívül
egy másik felismerés a folyamatos tanulás fontosságához fűződik ami
elengedethetetlen a betegápolással foglalkozók számára.
1310-ben
Valenciában a Barbár és Katonaorvosok Szövetségéhez való csatlakozásnál a
vizsga egy elméleti valamint egy gyakorlati részből állt. Továbbá 1408-ban
Bacelónában ezen vizsga tartalma megegyezett a valenciai vizsgáéval a “Szent
Kozma és Damján Barbár és Katonaorvosok Szövetségénél”.
Madridban
1385-ban 11 kórház egyesült ahol az “Álltalános kórház” két különböző osztályra
osztódott. Az egyik a fertőző betgeket míg a másik a nem fertőző betegeket
látta el. 1524-ben V. Károly megalapította a királyi kórházat ahol két fő
feladatkört különítettek el egymástól, ezek voltak a főnővér és a segéd nővér.
Ezen egyesületek illetve a kórházak mellett a céhek továbbra is foglalkoztak
betegápolással.
A
hivatás gyakorlásának joga 1500 Aprilis 9-én Izabella és Ferdinánd által
Segoviában kiadott királyi prgamatika kimondta hogy:
“Parancsba adjuk hogy
ezentúl a Vezető Barberek nem szabad sem elfogadni sem pedig idegeneket bevonni
a szövetségbe, továbbá nem nyithat rendelőt hogy felvágjon, kivéreztessen,
piócákat használjon és fogat húzzuon mielőtt a tevékenység előtt egy vezető
barbernél le nem vizsgázott. Abban az esetben ha a fent említett
tevékenységeket valaki továbra is elvégzi ők versenyképtelenné nyilvanulnak
ilyen munka végzésére majd 2000 maravedies-t kell büntetésként fizetnie a
kamarának, stb…”
Tudjuk hogy az
elődeink mit tanultak. Így 1541-ben kiadták a “Szülésznők és Várandós Anyák,
Vajúdás és Gyermekuralom” könyvét. 1583-ban egy újabb könyvjelent meg a “Treatise
on venae festosin usefulness” címmel valamint egy értekezés ami a “A
vérzés hasznossága” címet viselte. 1604-ben egy újabb könyv jelent meg “A
vizsgálat sorredje” címmel. Később 1617-ben jelent meg az “Ápolói utasítások”
című könyv ami részletesen leírta a
követendő lepéseket a gyógymódok felírásánál ami nélkülözhetetlen a betegek
gyógyulása szempontjából.
1711
Január 29-én V. Fülöp a létrehozta a vérzők osztályát ami az első próbálkozás
annak érdekeben hogy a különböző hivatások és feladatkörök különböző ágazatokat
alkossanak a betegápolás tudományában.
1843-ban
jóváhagyást nyert az állítás miszerint “’Az orvostudomány és a gyakorlati
sebészet kiegészítik egymást a gyógyításban”.
KEP 004 Szülésznők és Várandós
Anyák, Vajúdás és Gyermekuralom
A 1857 Szeptember 9-én kiadott
Királyi rendelet helyettesítette a fent említett törvényeket amit abban az
időben “Mayolano törvényeknek” neveztek (a Promociós miniszter, Claudio
Mayolano-ról nevezték el). Mayolano 1855-ben az Organikus Egészségügyi Törvény
Szabályzata leple alatt megreformálta a kiegészítő segéd hivatást, törvényesen
elismerve ezzel ezt és a szülésznői pozíciót mint hivatást. 1896-ban Dr
Federico és Galí megnyitja az első Magyar Izabel Világi beteggondozóját.
Baszkföldön
Lehet szó falusi női ápolókról,
betegápoló intézményekről vagy bleederekről, mind mind a betegápolás időszakába
visznek el minket. Egészen a XIV céhektől mostanáig a csecsemőgondozás hatalmas
változásokon ment keresztül.
Gipuszka tartománya tudtában
volt azzal ami történt más tartományokban az egeszséggondozás területén. Mindez
annak köszönhető hogy a beteggondozás története hasonlóképpen változott mint a
világ más részein. Az ösztönös csecsemőgondozás lehetővé tette hogy az idősek
szájról szájra terjesszék a hagyományokatt minden családon belül. A X - XV. Században
figyelhető meg először hogy a betegápolással foglalkozók először az
adakozásból, nagylelkűségből majd később a munka elvégzése után járó fizetésért
foglalkoztak betegápolással.
Egészen cask a XVI században
bukkantak fel azok az írásos emlékek amik részletesen leírták a betegápolás
módszereit. Az előbbi nagy figyelmet szentelt a szülésnek és ebből kifolyólag a
női nemnek. Ez említi meg a kimerítő ápoloi munkát mint kiegészítő munkakört
ami egészen a IX. Század óta fejlődött a különböző vallásos rendekben (amint
ezt az előző fejezetkeb olvashattuk).
A nővérek valamint a vallás
közötti szoros kapcsolat egy spirituális töltöttséget ad a betegápolással
foglalkozók munkájanak ahol a hivatás melletti elkötelezettség illetve az
érzelmek kimutatása kulcsfontosságúvá válik. A szükség hogy megfelelően
felkészítsék az önjelölt ápolókat erre a feladatkörre volt az eredménye a
majdnem tökéletes vallási behódolásnak. Továbbra is az utóbbi volt meghatározó
hiszen az egyháznak voltak a legjobb gyógymódjai és gyógyszerei az egyes
betegségekre. A vallásos női nővérek továbbra is másodlagos szerepet töltöttek
be valamint nem volt lehetőségük a tudásuk gyarapítására sem, aminek
eredményeképpen a feladatuk továbbra is kizárólag az otthonra valamint a
kórházra összpontosult. Ebből kifolyólag a társadalom által sem kaptak
megbecsülést.
A XVII és XVIII században a
vallási rendek törvényeiben nem történtek nagyobb változások a betegekápolással
kapcsolatban így tehát a nővérekkel szeben mutatott magatartásban sem. Egészen
csak a XIX században engedelyezték hogy a megszerzett tudást a nőknek is
átadták.
Bizkaia tartományban léteztek a
Magdalena illetve Szent Lázár kórházai Don Diego López de Haro 1300 Június
15-én kiadott a Puebla
levele és A Falu megalapítása utan. A Szent Kórház egészen a XV század végén
épült meg ahol 1654 December 6-án az Álltalános rendelet kimondta hogy ezek az
intézmények csakis kizárólag “menedékként szolgálnak a bilbaói földműveseknek,
a tartomány szomszédságában élő szegényeknek, öregeknek illetve a
hajlektalanoknak”.
Álavában annak ellenére hogy
1167-ből adatok vannak a Hermit Kórházról, a leghíresebb eset a Santiao
Apostole of Victori Kórházból származik ami “Gyógyító kórház”- ként működött.
Ezek 1466 óta ismertek voltak habár elképzelhető hogy a kórház 1418-ban alapult
valamint 1514-ból léteznek források a Szent József Kórházról.
Gipuzkoában 1845 és 1900 között
csupán nyolc kórház és segélyszervezet létezett. 1485-böl származó adatok
maradtak fenn a Szent Lázár kórházról (Szt Martin) ami jelenleg San-Sebastian
szomszédságában található. 1535 és 1719 között a Saint Antonio Abad Kórház St
Catalina külvárosában helyezkedett el majd 1787-ben ez a kórház az August Utca
31-be let átteleítve majd végül 1888-ban a Navarra sugárútra, Mantenób.
Később1860-ban a Tolosa kórház hivatalosan is fel lett avatva.
A fent említett törvény
következményeként 1855 és 1857 között létrejön az első hivatásos betegápoló
egyesület Baszkföld történelmében. A nővérek segédkeztek a szülésnél viszont
továbbra is a bleeder intézmény részekent végeztek a feladataikat ami csak a
kivaltságokban különbözött a bleederktől. Miután a gyakorlatot megtiltották cak
abban az esetben folytathatták a tevékenységeiket ha az Álltalános
Orvostudomanyi Kar ezt jóváhagyta. Faculty of Medicine adta ket év tanulás és
gyakorlati praxis után.
A második karlista háború után minden zászóaljban volt
egy bleeder hadiorvos akit rendszerint a városháza
bérelt fel és midnen faluban az ő feladata volt a betegek gyógyítása.
Rendszerint a Hadügyminisztériumban tároltak el minden fontosabb adatot ezzel kapcsoaltban a
hosszú ideig tartó karlista háborúk következményeként. Továbbá a
Hadügyminisztérium feladata volt a hadiorvosok kinevezése minden egyes zászlóaljban.
Kep 005 País Vasco
kórház a Baszkföldön
1904-ben különböző
változások következtek be a hadiorvosok és gyakornokok karrierjében. Két
évvel később Viktoria Eugenia Spanyol királynő érkezése nagy jelentőséggel bírt
hiszen az ő nevéhez fűződik a Nightingale filozófia bevezetése valamint
ugyancsak neki köszönhető hogy a vöröskereszt férfi részlege kiegészült a női
részleggel.
Az 1915-ben közzétett
“Practicioner’s bulletin” hivatalosan is elismerte a Dr Rubio vallásos
nővéreit.
1917-ben léterjott a
Baszk-Navarra praxis osztályok federációja. Ez a találkozó 1918 Szeptember
24-én történt meg Mr Iglesia elnöksége valamint Mr. Martinez de Pinillos
alelnök irányítása alatt az intézmeny igazgatójával. A képviselők a 6 északi
collegeból (Álava, Gipuzkoa, Logroño, Navarra, Santander és Vizcaya) érkeztek. Mr.
Mondfeldótól eltekintve aki a terület Egészségügyi felügyelője Logroñonak,
egyezményt kötöttek majd kikiáltották a következő pontokat:
A
kitüntetésér való dolgozást
Észak
Spanyol Praxis Egyesület létrehozása
A
praxishoz való csatlakozás kötelezővé tétele
A
törvény által miden előreláthato munka üresedés betöltését
Meghatározni
a szakértelmet igénylő pozíciókat
A
szüléssel járó ellátás korlátozásának eltörlését
Javaslat az összes Spanyol
intézménynek a “Spanyol praxisok testületének” létrehozásáról.
Ennek eredményeképpen létrejött az Észak Spanyol (Álava,
Gipuzkoa, Logroño, Navarra, Santander and Vizcaya) Praxisok Szövetsége. Majd
1921-ben letrejön a Nemzeti Praxisok Föderációja.
1927-ben létrejön a az első “Hivatalos Beteggondozó” majd
két évvel később 1929-ben az engedélyek beszerzése kötelezővé valik. Ez
jelentősen megváltoztata az álltalános egészségügyi kilátásokat és legfőkeppen
a beteggondozó intézményeket. 1928-ban a szülésznők egyesültek a Praxisok
osztályával.
1936-ban történt események után az ország ráébredt hogy
mennyi gyószerészeti illetve egészségügyi beruházásra lenne szükség hogy a napi
teendőket megfelelően lehessen elvégezni. Ezért szükségessé vált az új kórházak
létrehozatala valamint a meglévő kórházakban szükségessé vált a kórházi
dolgozók minimális létszámának meghatározása a sebesültek megfelelő elleátása
érdekében.
Néhány kolostort hadi kórházzá alakítottak ahol számtalan
rend önkéntesen jelentkezett betegápolónak. Ilyen rend volt például a Saint
Vincent de Paúl Daughters jótékonysági szervezet, Santa Ana’ Saint Jose’s
sisters, Carmelities jótékonysági szervezet, Mothers of the Sacred Heart, Irish
Mothers, Mary’s handmaids, Jesus’ hand maids, Clarise Anyák, Sisters of Cross
valamint a Little Sisters of the Poor.
A nagy számú női önkéntes jelentkezők többnyire minden tudás nélkül csupán
jóindulatból lajánlották fel segítségüket a korháznaknak aminek eredményeképpen
szükségessé vált a kisebb oktatások szervezése. Összesen 5506 Katonai
Egészségügyi Kisegítőt képeztek ki 116 ilyen oktatáson. A High State
1983 Májusában létrehozta az ID dokumentumot a kisegitő asszonyokra ami a
polgárháború végére 12.307 kibocsátott engedélyre nőtt.
1937-ben megalapult a baszkföldi vöröskereszt a Baszk
Ideiglenes Önkormányzat redeletének kikötéseivel egyeztetve. Ebben az engedély
neve “A segitségre szorulók és sebesültek kampányának szövetsége, calamities és
publikus sziniszteri események” volt.
Kép 006 Betegápolás Iskolája
1940-ben Michelin és “Cementos Rezola” vállalkozások az
elsők között voltak Guipúzcoában ahol praxisok is voltak a személyzeteben.
1942-ben kötelezővé tették a betegbiztosítást majd 1944-ben hivatalosan is
megelapult az Kisegítő Osztály ahol a praktizálók elkülönültek a nővérektől és
a szülésznőktől. Ennek főhadiszállása Pedro Egañaban volt.
1953-ban a szülésznők, praktizalók és nővérek titrációja
egyesült a Regisztrált Álltalános Nővérekkel (RGN). 1954-ben az Irányítási
Minisztériu Március 20-ai redeletében elismerték a Nemzeti Tanács Rendeletét a
kisegítőkről. Ugyanebben az évben a Július 30-ai rendelettel az ideiglenes
Egészségügyi college rendelete jóváhagyást nyert. Ezek 3 különböző részre
osztódtak melyek a praktizálok, szülésznők és nővérek voltak. 1955-ben
megalakult a szülésznők osztálya.
1958 Január 13-ai törvények kimondják a kötelező
regisztrációt az Álltalános nővéreknek amit a nőverek részlegén lehet elintézni
a nőknek, a szülésznők részlegében a női RGN-eknek akik a szülészeten
segédkeznek valamint a praxisok részlegén a férfiaknak. 1977 Április 1-jén a
praxisok, nővérek és szülésznők osztályai egyesültek.
Kép 007 Vöröskereszthez tartozó nővérek 1928
Az első demokratikus választásokat már 1978-ban megtartották
az egyesített osztályon belül valamit 1983-ban Baszkföldön az “Egészségügyi Térkép Autonóm Közösség” publikalva
lett a “baszkföldi Területi Egészségügyi Koordináció”-val egyszerre.
1979-ben a a Királyi rendelet értelmeben az RGN iskola ettől
kezdve hivatalosan is betegapoló egyetemmé lett nyílvánítva. 1997 November
21-én az betegápoló oktatási részleg Donostiaban atalakult meg ami hivatalosan
is elismert San sebastiani betegápoló Iskola (Euskal Herriko Unibertsitatea
azaz a baszkoföldi egyetem). Voltak továbbá gyógyszerészek, nővérek, sebészek
illetve egy fertőző betegekkel foglalkozó pavilion.
Valójaban
mi is az a betegápolás?
“A beteápolói hatásköre a praxisokban nem
bomlik különül meghatározott feladatokra, funkciókra vagy felelősségre hanem
magába foglalja a közvetlen gondozást, az eredmények kiértékelését, a betegek
és az egészség védelmét; a felügyelet delegációját másokra, az útbaigazítást, a
kezelést, tanitást, kutatást és fejelsztést valamint az új egészségügyi
törvények elaborálását az egészségügyi rendszerben. Továbbá mint ahogy előbb
említettük, a hatásköre ennek a praxisnak dinamikus és az egészségügyi
szükségleteket próbáljs megfelőlen ellátni, a tudás fejlesztése, a számos
technologiai újítás szükségessé teszi rendszeres vizsgák letételé hogy
megbizonyosodjunk arról hogy ez továbbra is összefügg a jelenlegi helyzettel,
szükségletekkel illetve elősegíti a minél jobb egészségügyi eredményeket”.
Kép 008 Magyar Ápolók 1917
Köszönetnyilvánítás
Pablo Casais
Solano
Andrea Janosi
TRANSLATORS:
Pablo Casais Solano
Andrea Janosi
EREDETI
MUNKA
La Voz de
Enfermería en la Enciclopedia Auñamendi.
Elso resz
http://www.euskomedia.org/aunamendi/39190
Második
resz
PHOTOGRAPHS / FOTOGRAFÍAS: Archive personnel file Manuel Solórzano
Kép 009 Magyar első világháború
Mentők 1919
AUTORES:
Jesús
Rubio Pilarte
Enfermero
y sociólogo. Profesor de la E. U. de Enfermería de Donostia. EHU/UPV
Miembro no
numerario de La RSBAP
Manuel
Solórzano Sánchez
Enfermero.
Hospital Universitario Donostia de San Sebastián. Osakidetza /SVS
Colegiado
1.372. Ilustre Colegio de Enfermería de Gipuzkoa
Miembro de
Enfermería Avanza
Miembro de
Eusko Ikaskuntza / Sociedad de Estudios Vascos
Miembro de
la Red Iberoamericana de Historia de la Enfermería
Miembro de
la Red Cubana de Historia de la Enfermería
Miembro
Consultivo de la Asociación Histórico Filosófica del Cuidado y la Enfermería
en México
AHFICEN, A.C.
Miembro no
numerario de la Real Sociedad Vascongada de Amigos del País. (RSBAP)
No hay comentarios:
Publicar un comentario