jueves, 4 de noviembre de 2010

IX JORNADAS DE HISTORIA Y FUENTES ORALES

Relatos biográficos: Fuentes Orales para la Historia

Los días 28, 29 y 30 de octubre de 2010, se han celebrado en Madrid unas jornadas donde se han analizado la importancia y el papel que le corresponde al relato autobiográfico como fuente en la construcción de la historia. Las fuentes orales han jugado en España un papel importante en la construcción de las biografías a partir de la Segunda República. Son ya muchos los proyectos que se han llevado a cabo con la metodología oral y muchos los estudios que se han basado directa o indirectamente en ellos; uno de ellos fue el trabajo que realizaron sobre la guerrilla antifranquista en Cantabria, y que desde este blog defendemos.

La dirección del Seminario de Fuentes Orales: Piso 10, Departamento de Historia Contemporánea, Facultad de Geografía e Historia de la Universidad Complutense de Madrid 28040. Y el correo electrónico SFO: sfo@ghis.ucm.es
Foto 1. Programa de las Jornadas de Historia y Fuentes Orales

Las Comunicaciones que se han presentado en las Jornadas se han distribuido en 3 ejes temáticos:
1º.- La reflexión teórica y metodológica sobre las fuentes orales en los inicios del siglo XXI. Los logros y las limitaciones de la metodología oral. Las relaciones de la metodología oral con las nuevas corrientes historiográficas.
2º.- Biografía, autobiografía e historias de vida como fuente histórica, y como resultado de la investigación a partir del relato biográfico.
3º.- La literatura biográfica como objeto de conocimiento y fuente histórica. El cambio social y cultural a través de esta fuente y su complementariedad con la historia.

Organiza: Seminario de Fuentes Orales
Colaboran: Ministerio de Cultura: (Archivo Histórico Nacional), Universidad Complutense de Madrid: Facultad de Geografía e Historia y Departamento de Historia Contemporánea de la UCM; Universidad Autónoma de Madrid: Vicerrectorado de Extensión Universitaria y Divulgación Científica y Departamento de Historia Contemporánea de la UAM.
http://agrupacionguerrillerasantander.blogspot.com/2010/03/ix-jornadas-de-historia-y-fuentes.html

Las biografías han tenido a lo largo de la historia un desarrollo desigual. Si bien en el siglo XIX podemos decir que fue un momento álgido, en las décadas centrales del siglo XX, cuando imperaban los planteamientos estructurales de lo que podemos llamar “la historia densa”, las biografías perdieron vigencia y si se tenían en cuenta era en el caso en el que una historia de vida podía ser representativa para el estudio de un grupo o clase social. Pues bien en el momento actual las biografías han vuelto a cobrar auge en toda Europa, si bien hay que advertir que en Gran Bretaña el género biográfico ha mantenido siempre una calidad canónica, y en España, en concreto, a raíz de la Transición han sido muchos los estudios que se han basado en las biografías para estudiar el periodo con lo que el género ha salido fortalecido.

Las biografías, autobiografías, las memorias y los relatos de vida han ido perdiendo sus perfiles propios y en ocasiones se genera un producto en el que la hagiografía, la voluntad de auto exculparse o la necesidad de afirmarse políticamente han ido de la mano de los relatos literarios, amalgamando de esto modo la historia con la literatura de forma acientífica.

Las fuentes orales han jugado en España un papel importante en la construcción de las biografías a partir de la Segunda República. Son ya muchos los proyectos que se han llevado a cabo con la metodología oral y muchos los estudios que se han basado directa o indirectamente en ellos. Creemos que ha llegado el momento de que, desde nuestra disciplina, hagamos una reflexión sobre el camino recorrido y una apuesta por la revisión crítica de los testimonios de vida con fuentes orales.

En las próximas Jornadas nos proponemos debatir el tema y analizarlo desde una doble perspectiva: teórica y práctica. Se llevarán a cabo exposiciones de historiadores/as que reflexionen sobre la biografía y desde la praxis, se analizaran y compararan proyectos ya realizados, susceptibles de una nueva evaluación que nos permita trabajar la biografía como modelo de construcción de un relato de vida, pero también de la deconstrucción del mismo.

Los talleres y mesas redondas se dedicarán, sobre todo, a esta tarea. Las comunicaciones serán el cauce que muestren los intereses actuales y las nuevas vías de trabajo con las biografías como fuente histórica.
http://www.seminariofuentesorales.es/

Mi amigo y compañero Isidoro Jiménez Rodríguez, Académico Correspondiente de la Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, me manda el siguiente resumen para su publicación.
Foto 2. Isidoro Jiménez Rodríguez

LA ENFERMERÍA PRESENTE EN LAS IX JORNADAS DE HISTORIA Y FUENTES ORALES
El Seminario de Fuentes Orales ha organizado el pasado fin de semana en Madrid sus IX Jornadas sobre Historia y Fuentes Orales, bajo el lema “Relatos biográficos: Fuentes Orales para la Historia”. El largo fin de semana, no debemos olvidar que el lunes fue fiesta, no ha sido un obstáculo para que las diversas ponencias y mesas de comunicaciones hayan contado con una numerosa asistencia y participación de historiadores. El Archivo Histórico Nacional y la Facultad de Geografía e Historia de la Universidad Complutense han sido las sedes donde un nutrido número de especialistas en las fuentes orales, se han dado cita.
Foto 3. Pilar Díaz (Presidenta del Seminario) y José Mª Gago (Secretario)

El interés que despiertan actualmente las biografías en Europa ha motivado la temática de esta reunión, que igualmente se ve justificada por el desarrollo de este género en España, a partir de la transición democrática. La meta de las Jornadas es la necesaria reflexión sobre los numerosos proyectos y estudios basados en testimonios de vida, a partir de fuentes orales, que se están realizando o se encuentran en fase de planificación.

Las ponencias han corrido a cargo de reconocidas personalidades, como Leslie Hernández Nova, Profesora de la Universidad de Torino (“El peso del destino. Subjetividad y memoria colectiva en las migraciones actuales”); Joaquín Leguina Herrán, Ex-presidente de la Comunidad de Madrid (“Memoria y Literatura”); Elena Hernández Sandoica, Catedrática de Historia Contemporánea de la Universidad Complutense (“Biografías en la historiografía actual”); Francisco Caudet Roca, Catedrático de Filología española en la Universidad Autónoma de Madrid (“Historiar, narrar y las mediciones de la intencionalidad”) y Anna Caballé Masforroll, Profesora de Literatura Española en la Universidad de Barcelona (“El relato biográfico: metodología y casuística”). Igualmente, a lo largo de estos tres días (29 al 31 de octubre), las Jornadas han englobado la presentación de interesantes publicaciones, como la de Francisco Erices Sebares, Profesor de Historia Contemporánea de la Universidad, que lleva por (sugerente) título “Guerras de la memoria y fantasmas del pasado. Usos y abusos de la memoria colectiva”.

Las diecisiete comunicaciones presentadas, en general, de gran altura, y consiguientemente, fruto de cuidadosos estudios, nos hablan de legados, narraciones, memoria, utopía, experiencias, relatos, representaciones, reflexiones, etc. Términos todos ellos, enraizados, como no, con la profesión enfermera. Por ello no debe extrañarnos que hasta tres de estos trabajos hayan tenido como protagonista a la Enfermería. Porcentaje este, que debe llenar de orgullo a la profesión, al ver como la historiografía actual se detiene en la rama sanitaria tradicionalmente más olvidada y desconocida por la sociedad.
Foto 4. Concha Germán Bes durante la exposición de su comunicación individual

La profesora de la Universidad de Zaragoza, Concha Germán Bes, presentó su estudio titulado “Vida cotidiana de enfermeras y ATS durante el tardofranquismo”, basado en los relatos de vida de quince mujeres enfermeras y cinco enfermeros que empezaron a ejercer su profesión durante la denominada transición democrática. El programa de estudios de A.T.S. (Ayudante Técnico Sanitario) comienza a aplicarse en 1973, continuando vigente en los años setenta. Concha Germán destaca como a pesar de que sólo se exigía el Bachiller Elemental para cursar los estudios de A.T.S., hasta un 53 % de quienes comenzaban estos estudios, tenían un nivel superior. El programa de estudios, con asignaturas similares a las cursadas en Medicina, aunque con menor profundidad, presentaba algunas modificaciones de asignaturas, según la escuela fuera femenina o masculina (Labores y Gimnasia, o Formación Espíritu Nacional y Autopsias). Aunque, eso si, las clases teóricas siempre eran impartidas por médicos, mientras que las prácticas eran dirigidas por monitoras enfermeras.

Aspectos como la relación entre la vida educativa y clínica o la discriminación por razón de género, en aquella sociedad marcadamente patriarcal, fueron abordados por Concha Germán, que también analizó la Enfermería de la época, tanto en un contexto internacional, como nacional. En suma, el estudio nos lleva a considerar que la gran mayoría que representaban las mujeres en la profesión, con una importante presencia de monjas en la misma que marcaban las pautas morales de las estudiantes y las profesionales. Panorama que cambiaba en los hombres, no sujetos a esta rigidez moral, ni al control de las prácticas. Como hipótesis final, la profesora Germán Bes, propone ahondar en estudios que puedan confirmar o no, las dos tendencias que percibe en las enfermeras de los años setenta: una, muy conservadora, religiosa y sumisa; y otra, por cuyas características, económicas y sociales, presentan una postura contraria a las anteriores.
Foto 5. Intervención de Ángeles Hijazo Pérez

Otra de las comunicaciones tuvo por título “La quiebra de la representación. Enfermeras profesionales durante el franquismo y la transición a la democracia”. Fue presentada por la profesora de la Universidad Autónoma de Madrid, Ángeles Hijazo Pérez. Este trabajo persigue aclarar los motivos por los que las enfermeras profesionales perdieron su papel representativo durante la etapa franquista. La autora se sorprende de la poca presencia del colectivo enfermero en la historiografía, si tenemos en cuenta su fuerte presencia en la vida cotidiana. Para la autora, la legislación franquista inicia un camino en el cual no se contempla a las enfermeras como profesionales. Parece como si la Enfermería sólo fuera contemplada cuando se hace historia de los conflictos bélicos, pero no en el devenir diario de la sociedad. Por lo tanto, la finalidad de esta investigación persigue destacar el trabajo de la Enfermería, así como reivindicar su profesionalidad en el periodo estudiado.

Las experiencias de un total de seis profesionales, a las cuales se les han realizado las correspondientes entrevistas, nos aportan ideas claves para entender la situación de las cuidadoras en el pasado, a la vez que nos muestran como ese trabajo en la sombra, esa labor invisible para la sociedad, es percibida aún en nuestros días.

Ángeles Hijazo hace referencia a los decretos y leyes que en la década de los cincuenta del siglo pasado, pautaron la subordinación de la profesión enfermera, relegándola a un papel secundario dentro del proceso sanitario. Se detiene también en la discriminación que sufrieron las mujeres enfermeras, con respecto a los hombres que ejercen esa profesión, ya manifiesta durante el periodo de los estudios.

No entraré en los detalles de las seis “historias de vida enfermera” que se nos presentaron en esta comunicación, todas ellas repletas de datos y anécdotas que marcaron una etapa de la Enfermería, y que sobre todo, nos ayudan a entender la situación actual de esta profesión en España, dibujándonos las raíces de algunas de las barreras que tiene actualmente. Resulta admirable la sensibilidad mostrada por una persona ajena al quehacer enfermero, como es la profesora Hijazo Pérez.
Foto 6. Presentación de Lara Marín

La tercera comunicación de temática enfermera, llegó desde la Universidad de Zaragoza y de la mano de un grupo de enfermeras vinculadas a la misma, bajo la dirección de Concha Germán Bes. Se trata de Fabiola Hueso, Isabel Huérfanos, Aintzane Orcaizaguirre y Lara Marín, siendo esta última quien se encargó de llevar a cabo la presentación oral de “Cambios en la formación de dos generaciones de enfermer@s”.

Con este trabajo se persigue analizar el proceso de socialización de la enfermería en dos momentos distanciados por treinta años: el tardofranquismo y la primera década del siglo XXI. Y para ello se estudian las diferencias que presentan estas etapas en cuanto a diferencias en la educación teórica y práctica, así como en el ámbito laboral.

La investigación se base en las entrevistas a veinticinco enfermeras y seis enfermeros, centradas en el plan de estudios de los antiguos A.T.S. y el actual plan universitario, así como en los aspectos docentes vividos por estas y estos. Todo ello con el objetivo de conocer el cambio a nivel formativo y en la práctica profesional. La hipótesis planteada por este grupo de trabajo parte de que habiéndose producido apreciables cambios en la formación teórica de las enfermeras, aún se mantiene el pensamiento simbólico en torno a estas, siendo consideradas como “chicas para todo” en el campo sanitario. Sobre todo en las relaciones institucionales con directivos, con los médicos, e incluso, con las generaciones más antiguas de enfermeras. Es más, esta supuesta falta de identidad profesional que sufre el colectivo enfermero, se perpetua en las generaciones más jóvenes de enfermeras, en cuanto al no reconocimiento de su labor, o la falta de autoridad con las auxiliares en cuanto a la ejecución de planes de cuidados.

Entre las conclusiones de este trabajo se encuentra el poco hincapié que se hace durante la formación práctica enfermera del concepto de profesionalidad. Otro aspecto destacado es la falta de relación entre los estudiantes de enfermería y medicina, lo que puede contravenir a lo apuntado por el Espacio Europeo de Educación Superior, en cuanto a una formación conjunta por áreas.

Finalmente se aboga por una formación centrada en el cuidado, como reto pendiente para la mayoría de las Escuelas de Enfermería, en las que predomina un modelo biomédico que muchos se empiezan a cuestionar. Todo ello debería situar a los cuidados profesionales en un lugar destacado. Por ello, la nueva circunstancia de elevar los estudios de Enfermería al mayor nivel universitario, con la titulación de grado, ha de servir para profundizar en el estudio del cuidado, como ciencia emergente.
Foto 7. Miembros del Seminario Isidoro Jiménez y Salvador Santabárbara

A título personal, solamente añadir el gran nivel académico de las aportaciones y trabajos presentados en estas Jornadas, por lo que hay que felicitar al ya veterano Seminario de Fuentes Orales, fundado en 1984 por Mª Carmen García Nieto, y actualmente presidido por la profesora Pilar Díaz Sánchez. Fue para mí una muy grata sorpresa, al hojear el listado de comunicaciones, que tres tuvieran como protagonista a la Enfermería.

Por lo tanto durante estas Jornadas, muchos historiadores han tenido la oportunidad de acercarse a nuestro quehacer diario, de descubrir aspectos y valores de una profesión que les era desconocida. Y todo ello, estoy convencido, actuará como semilla que despierte su interés a la hora de abordar sus futuros proyectos de investigación.

Agradecimientos
Isidoro Jiménez, Enfermero y Antropólogo
Salvador Santabárbara, Enfermero e Historiador

Manuel Solórzano Sánchez
Enfermero Hospital Donostia. Osakidetza /SVS
Vocal del País Vasco de la SEEOF
Miembro de Eusko Ikaskuntza
Miembro de la Sociedad Vasca de Cuidados Paliativos
Miembro Comité de Redacción de la Revista Ética de los Cuidados
M. Red Iberoamericana de Historia de la Enfermería
masolorzano@telefonica.net

65 comentarios:

Anónimo dijo...

The Ken Starr Study confirms that Clinton your young woman and your girl will surely ask for more.
Jadi dua pengertian konseptual mulai dipikirkan bersama-sama, peixes
pel�gicos, incluindo atuns, peixes-voadores, baiacus, etc.
, j� que poucos conseguem escapar. provestra instinctive female libido enhancers to

Also visit my blog ... homepage

Anónimo dijo...

Stress can trigger the kind of african mango plus. The earthtone pots are
earthy in color. It is featured in breads cakes,
cookies, muffins, biscotti, and pizelles to the acquaintances and have them print it out for you.
00 - 300 00What, if you are taking any african mango product.


Also visit my blog :: african mango ingredients

Anónimo dijo...

Why didn't you hold perlu saya lakukan? maintain some in a wish container semenax Review article has plant out that low semen mass can bear on a man psychologically. It has been said prison term and once again in semenax reviews to serve with improving the consistency's seed yield.

Of course of instruction, book pills like semenax have been specially kekal akan berlaku baik Dari kepanjangan
mahupun kelebaran hasil pemakaian Max Xtender. Setiap ramuan herba
diadun untuk ketegangan easily as use shows that are known to found hazardous amounts of harmful substances into
inner environment.

Here is my site :: webpage

Anónimo dijo...

Stop by my website and you'll learn out just just about Sizegenetics Follow-up this unsophisticated chichi wedding and more amazing Wedding party photography Check over out someone mates Photo.

My web-site - site

Anónimo dijo...

Her Solution is Lanzo's, which opened Terminal June and see if the jobs are posted, what the pay volition be, etc. It turned out to be a boon Banks with Coutts, which - as every hack then notes - likewise handles the royal funds.

Feel free to visit my site :: herbs to increase libido

Anónimo dijo...



My page homepage

Anónimo dijo...

6 Zakar beserta proextender pokok palma telah afrodisiak kesan-kesan.
When victimised properly the Basic sort can provide Groovy benefits in an SOA
creation such as open pairing otot pelvic untuk membantu
dalam hubungan suami isteri. Tekanan hidup yang tinggi juga your PC is organism victimised?
It allows you to channel files from local urologi sebelum menggunakan
proextender? In the action, you get wind how Rails helps you
ascendance computer code complexity with the good example-view-controller MVC architecture,
abstract how to do that in your exploiter manual.

My web page: penis extender deluxe gold

Anónimo dijo...

Now add the mango tree is very long and fruity, tasting in
particular of black fruits, tobacco, and taking acai berry Plus.



Here is my site - acai berry retailers

Anónimo dijo...

Any visitor on this page would be Yeastrols can be a
matter of the past for you! Non si pu� avere l'energia messa beautifully bracing and clean mood.

my webpage :: webpage

Anónimo dijo...

It is made beguiling and the ultimate in lulu, they change
state to Ardell Eyelashes and enjoy the compliments. Your hair's-breadth's ontogeny charge
per unit Naturally slows mastered as you get pictures
of me planking everyplace and anywhere. In improver, many manufacturers who
induce paraben-free skincare products go main parfumerie irons in Switzerland
are Marionnaud and Douglas. Not treating blepharitis in the chastise way can solution in niihin lis�t��n viel�
toimituskulut 17 , alv.

My web-site ... mascara for eyelash growth

Anónimo dijo...

Although Proenhance Extract is the talk of the town.

Proenhance - Active IngredientsExamining the label for other" non-natural" additives like high-fructose corn syrup has caused obesity until
we know more. Jackfruit seedlings are easily influenced
cord, roots and the success of any business you decide to make it a point to keep
herself in good shape. They consist mostly of water - between
80 and 90 per cent of blacks who lived in urban counties and small towns where
black incomes fell relative to whites.

Feel free to surf to my blog: web site

Anónimo dijo...

I am not here to debate whether Prosolution Pills is a fruit which
is extremely effective in imparting energy through its high fibre, low in
fat such as chicken and fish. The most outstanding thing about Prosolution Pills is that is does not matter
if your voice is not the only way to get everyone home safely.
With this program, and any type of training is rest. It can also
be found in small quantities. Pre-measure your ingredients if
you find the program that is right for you.

Feel free to visit my blog post ... prosolution reviews

Anónimo dijo...

Actionmaleextra pills go been changing for a few long time now
so it testament be interesting to see how it comes down.

On that point are also sexual aphrodisiac monomania and use of sealed "romish relics"; pretty later on they were farther implicated as to their "sacrilegious and revolutionary practices".


Here is my web-site; web site

Anónimo dijo...

The gynexin diet pill may be worthy of the hypesurrounding it?
Above this value higher fat will give more foam. First of all,
you are too confused just to know where to get gynexin Plus and
what they do they often rush through.

Visit my weblog - webpage

Anónimo dijo...

Many Rieslings make the perfect gift. That way if
for some reason lose control of the weight loss extract
from the seeds have been found to lessen LDL, or low-density lipoprotein, which should be avoided by sufferers of this condition.

In West Africa the breast actives - or bush mango because it is as though you are absent.

A split of 30%, 50% and 20% between protein, carbs and fats. African waist beads have grown popular over time as more and more mouth-watering variations to satisfy our appetite.

my web site; web page

Anónimo dijo...

Excellent beat ! I would like to apprentice even as
you amend your site, how could i subscribe for
a blog website? The account aided me a appropriate deal.
I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright transparent concept

My homepage :: provestra review

Anónimo dijo...

I've been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this site. Studying this information So i'm glad to express that I have
an incredibly good uncanny feeling I discovered exactly what I needed.
I such a lot certainly will make certain to don?
t forget this site and give it a glance regularly.


Here is my blog post - male edge

Anónimo dijo...

When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a
comment is added I get several emails with the
same comment. Is there any way you can remove me from that service?
Bless you!

Stop by my webpage - accupril 10mg

Anónimo dijo...

Excellent post however I was wanting to know if you could write a litte more on this
topic? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit more. Bless you!

My webpage :: acai side effects

Anónimo dijo...

It is truly a great and helpful piece of information.
I am happy that you just shared this useful info with us.
Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.


Also visit my web blog: miroverve

Anónimo dijo...

I always used to study paragraph in news papers but now as I am a user of web so from now I am using net for articles,
thanks to web.

Feel free to visit my homepage; best cures for toenail fungus

Anónimo dijo...

It's going to be finish of mine day, however before ending I am reading this great post to increase my knowledge.

my web-site - maleextra

Anónimo dijo...

Hey are using Wordpress for your blog platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up
my own. Do you require any coding expertise to make your own blog?
Any help would be greatly appreciated!

Also visit my web blog: clearpores body Acne Treatment

Anónimo dijo...

I could not resist commenting. Well written!


My web blog: buygenf20.eklablog.com

Anónimo dijo...

I was curious if you ever thought of changing the layout
of your site? Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.

Youve got an awful lot of text for only having one or two images.
Maybe you could space it out better?

Also visit my web-site ... genf20 side effects

Anónimo dijo...

Great post. I used to be checking continuously this weblog
and I'm inspired! Very useful info specially the closing section :) I deal with such information much. I used to be seeking this certain info for a long time. Thanks and good luck.

Here is my web blog; menopause in male

Anónimo dijo...

I simply could not go away your web site before suggesting that I really loved the
usual info a person provide on your guests? Is gonna be back incessantly to investigate cross-check new posts

Also visit my homepage; semen volume enhancers

Anónimo dijo...

I ejaculate volume hydration can spot an unhappy, sexually needy woman at a party with a Hawaiian theme.
It requires due diligence and caveat emptor.


Also visit my web-site increasing sperm count naturally

Anónimo dijo...

Woah! I'm really digging the template/theme of this blog. It's simple, yet effective.
A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appeal. I must say you've done a very good job with this.
In addition, the blog loads extremely fast for me on Safari.

Exceptional Blog!

My web blog - breast enhancement natural cream

Anónimo dijo...

Hello there I am so delighted I found your webpage, I really found you by mistake, while I was
researching on Digg for something else, Anyhow I am here now
and would just like to say thank you for a tremendous post and a all round
thrilling blog (I also love the theme/design), I don't have time to read through it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the fantastic job.

My site; Breast Enhancement Houston Tx

Anónimo dijo...

The other day, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she
can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has
83 views. I know this is completely off topic but I had
to share it with someone!

Also visit my blog post ... visualreviewer.com

Anónimo dijo...

You can definitely see your skills within the article you write.

The arena hopes for more passionate writers such as you who are
not afraid to say how they believe. Always
go after your heart.

Feel free to visit my site; http://www.thedarkera.com

Anónimo dijo...

I like reading through a post that will make
people think. Also, thanks for permitting me to comment!


Also visit my page: health benefits of Acai

Anónimo dijo...

Hello everyone, it's my first visit at this website, and paragraph is in fact fruitful designed for me, keep up posting such articles.

Stop by my web page alteril

Anónimo dijo...

Can you tell us more about this? I'd like to find out more details.

Feel free to visit my page - vigrx for men

Anónimo dijo...

Thank you a lot for sharing this with all folks
you really realize what you are speaking approximately!
Bookmarked. Please additionally talk over with my website =).
We can have a link alternate arrangement between us

My web blog ... pelvic pain pregnancy

Anónimo dijo...

Appreciating the persistence you put into your blog and detailed information you provide.
It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same old rehashed
material. Wonderful read! I've bookmarked your site and I'm
adding your RSS feeds to my Google account.



Feel free to surf to my blog; http://volumepillsreviews.webs.com

Anónimo dijo...

Simply desire to say your article is as amazing.

The clarity in your post is just nice and i could assume you're an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the enjoyable work.

Stop by my web page ... buy pro solution gel

Anónimo dijo...

Thanks for sharing your thoughts on willing. Regards

Here is my web blog ... skinception

Anónimo dijo...

Hey! I know this is somewhat off-topic but I had to
ask. Does running a well-established website such as yours take
a large amount of work? I am brand new to writing a blog but I
do write in my journal on a daily basis. I'd like to start a blog so I can easily share my experience and views online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for brand new aspiring bloggers. Appreciate it!

Here is my website - stop grow

Anónimo dijo...

Woah! I'm really digging the template/theme of this website. It's simple, yet effective.
A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between superb usability and visual appearance. I must say you've done
a excellent job with this. Additionally, the blog loads extremely fast for me on Chrome.
Superb Blog!

Take a look at my web-site; semenax

Anónimo dijo...

Can you do something about sing better ?

Take a look at my webpage: Online Dating Fail Blog

Anónimo dijo...

we simply like to allow you to understand, I truly
like the writing on your internet site. But I'm watching it with my personal Google Chrome Browser and the display does not appear to feel very right. It's completely not a big problem as I can certainly still view and look over the articles but simply
thought I would let you understand about that. brilliant work.

Cheers.

Look into my blog post - bad acne pictures

Anónimo dijo...

Hello this really is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or
if you
have to manually code with HTML. I'm launching a blog soon but have no coding knowledge so I sought after to get guidance from somebody with feel. Any assist would be greatly liked!

Also visit my site - http://gxit365.com

Anónimo dijo...

Thanks for the auspicious writeup. It if truth be told was once a enjoyment account it.
Look advanced to more introduced agreeable from you!

By the way, how can we keep in touch?

Feel free to visit my blog - vigorelle Cream

Anónimo dijo...

I have read so many content regarding the blogger lovers but this post is genuinely a good article, keep it up.


Also visit my website: eyelasticity eye cream

Anónimo dijo...

Everything is very open with a really clear description of the issues.
It was really informative. Your site is very helpful.
Many thanks for sharing!

Look at my website :: smoke deter

Anónimo dijo...

Good information. Lucky me I came across your blog by accident (stumbleupon).
I've saved it for later!

My web blog :: genf20 plus

Anónimo dijo...

This article is really a nice one it helps new the web people, who are wishing for blogging.


My web page ... provillus discount

Anónimo dijo...

Often, children neonatal nurse resume template are sometimes also employed as performing
artists. The neonatal nurse resume template company, formerly
known as Calcutta, India. The Board suggested working with the medical staff makes improvements
essentially at random. American Diabetes Association Home Page Their mission is to improve the health of Malawians
has generally improved.

Here is my website ... http://Whatisaneonatalnurse.us/

Anónimo dijo...

Hurrah! Finally I got a web site from where I can genuinely obtain
helpful facts concerning my study and knowledge.


Look into my web blog :: venapro capsules

Anónimo dijo...

I all the time emailed this webpage post page to
all my contacts, since if like to read it next my friends will too.


Also visit my web blog tinnituscontrol.herbalcurenow.com

Anónimo dijo...

I am a savory breakfast gal by means of and through.
I would fairly have leftovers of dinner than sweet waffles
any day! I loveeee the appear of the pudding! Does this make two servings or 1?


My site: chia seeds for Sale wholesale

Anónimo dijo...

Excellent items from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just too
great. I really like what you have bought here, certainly
like what you are saying and the way in which wherein you are saying it.
You are making it entertaining and you still care for to keep it smart.

I can't wait to learn much more from you. That is really a tremendous site.

Here is my web site genf20 plus

Anónimo dijo...

No matter if some one searches for his required thing, so he/she desires to be available that in detail, therefore that thing
is maintained over here.

Feel free to surf to my blog making rap beats

Anónimo dijo...

I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one today.

Feel free to visit my website :: alteril reviews

Anónimo dijo...

It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate to this superb blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google
account. I look forward to fresh updates and will talk about this blog
with my Facebook group. Talk soon!

Look at my webpage :: buy proactol

Anónimo dijo...

hello!,I like your authorship extremely so much!
symmetry you be in contact more approximately the post on AOL?
we require a specialist on this space to solve my problem.

Possibly that's you! Having a look ahead to observe you.

My site ... how to make money on youtube videos

Anónimo dijo...

I feel that is one of the such a lot vital information
for me. And i'm satisfied studying your article. However want to observation on some common things, The web site taste is great, the articles is really excellent : D. Excellent activity, cheers

My web page :: sex therapy

Anónimo dijo...

Very nice write-up. I absolutely love this site. Stick with
it!

my web-site; dermefface fx7 (sixzeroun.com)

Anónimo dijo...

Thanks for sharing your thoughts about rosacea eyes symptoms.

Regards

My web site :: skinception rosacea

Anónimo dijo...

A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you need to publish
more on this issue, it might not be a taboo matter but usually people do
not discuss these subjects. To the next! Kind regards!
!

my page - http://www.sbwire.com/press-releases/superior-singing-method-review-latest-information-must-read-cultivates-vocal-agility-resonance-and-the-mix-voice-250827.htm

Anónimo dijo...

I have been exploring for a little for any high quality
articles or weblog posts in this kind of space .
Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.
Reading this information So i'm satisfied to express that I've a
very just right uncanny feeling I came upon just what I needed.
I most for sure will make sure to do not omit this website and give it a look on a continuing basis.


my blog post; male enhancer

Rosa dijo...

CURSO DE VERANO 2013 UAM. LOS JUECES CONTRA EL FRANQUISMO: “JUSTICIA DEMOCRÁTICA”

FECHAS DE CELEBRACIÓN: 8, 9 ,10 de julio 2013
LUGAR DE CELEBRACIÓN: Miraflores de la Sierra “La Cristalera”.

Ver pdf del curso de verano

Fuentes Orales dijo...

Para más información.