Îngrijirea este o activitate care
există de când există omenirea, influențată de circumstanțele socioculturale caracteristice fiecărui loc și moment al istoriei. În acest context
sociocultural, credințele și, în cadrul acestora religia, ca și concept dominant al bolii în fiecare moment, vor fi
determinante pentru analizarea evoluției îngrijirii.
De la origini, îngrijirile au fost
direct relaționate cu satisfacerea nevoilor de bază pentru întreținerea indivizilor, precum hrana,
căutarea siguranței, refugiul, adăpostul... și legate de două perioade din viață în care dependența de alte persoane este evidentă:
copilăria și bătrânețea. Prin urmare, primele antecedente privind îngrijirea sunt legate de
începerea ciclului vieții, cu îngrijirea la naștere și fiecare din noile încadrări în comunitate, centrate pe
satisfacerea nevoilor de bază. În plus, dacă considerăm că primele civilizații își desfășurau activitatea într-un mediu
ostil, în care numărul inamicilor
naturali ai rasei umane era considerabil, diferențele fizice între bărbați și femei au dus la o divizare sexuală a
muncii; bărbații se dedică muncii externe care presupune o forță fizică mai mare, iar femeile se ocupă
de mediul apropiat, în special de tot ceea ce are legătură cu îngrijirile,
circumstanță care a marcat transformarea istoriei.
FOTOGRAFIA 1 Iatreia, Asclepeia și Xenodoquio
Această legătură a femeii cu îngrijirea
și începerea ciclului
vital duce la apariția femeilor care se dedică îngrijirii în afara domiciliului lor. Astfel, se
știe că în imperiul
roman existau femei care acordau îngrijiri la naștere și noului născut, așa cum se întâmpla și în Evul Mediu, în care se recunoșteau femeile sub numele de
îngrijitoare, datorită particularităților lor legate de fecunditate, datorită faptului că erau
purtătoare a fiecărui membru al familiei, responsabile de naștere și responsabile cu proteția și hrănirea noului născut.
Tot de la origini, conceptul de boală
sau defect fizic avea o componentă magică, derivată din sistemul de mituri,
credințe și supertiții pe care omul antic le inventează, sub modul conrolului ideologic pentru
a scădea teama, pentru a explica fenomenele naturii care nu se pot explica. În
acest context, boala este interpretată ca un rău produs de spirite sau ca o pedeapsă
a zeilor. Fiecare boală era legată de superstiție, bolnavul era îngrijit de rude, iar
aceștia recurgeau la
figura vrăjitorului, vraciului sau șamanului.
Sunt figuri, vrăjitoare, vraci...
combină o serie de ritualuri cu capacitatea lor de a observa fenomenele
naturale, strângând informații despre cazurile îngrijite pentru a le aplica la
cazurile noi. Astfel, la îngrijirea bolii predomină gândirea magică.
În acest context, biserica catolică,
profitând de faptul că această gândire creștină promovează altruismul, caritatea și atenția față de bolnavi și neajutoriați ca drum demn de urmat pentru a ajunge
la mântuirea veșnică, începe să monopolizeze îngrijirile, adaptând și transformând riturile și superstițiile legate datorită gândirii magice de
boală în chestiuni religioase. Adică, se menține gândirea magică, dar se transformă
abordarea, se schimbă forma, dar nu și fondul.
Astfel, în Evul mediu spitalele sau
instituțiile închise apar aproape sau în una din părțile laterale ale bisericilor și catedralelor care se contruiesc prin
exercitarea nobililor și bogaților a acelei carități predicate de biserică ca drum spre mântuire. Aceste
instituții, dedicate atenției față de persoanele mai defavorizate din societatea epocii, au avut un rol
important în timpul marilor epidemii care au ruinat Europa. La nenumăratele
carențe pe care le acumulau aceste incinte se alătura o dietă inadecvată care
ducea la apariția bolilor carențiale, necunoscute în epocă, la care se însumau bolile de piele agravate de
paraziți. Îngrijirile în acele centre erau acordate de cei religioși și religioase din diferite ordine, fără
să se uite faptul că femeia continua să fie principala furnizoare a
îngrijirilor în mediul casnic. În acest mod, în veacul al III-lea al erei
noastre, episcopul Cezareei, Sfântul Vasile crea un ordin dedicat creării de
spitale pentru îngrijirea persoanelor bolnave și neajutorate. Regula Sfânului Benito,
în veacul al VI lea va fi cea care va marca definitiv dezvoltarea ordinelor
religioae din Europa. Spitalele medievale au cuprins patru tipuri de instituții, cele pentru leproși; azilele și ospiciile pentru săraci; căminele și instituțiile dedicate îngrijirii bolnavilor
fără adăpost. Toate acestea erau situate aproape de catedrale și de râuri. Mai târziu de asemenea tagmele
au constituit spitale și le-au întreținut. Sarcina de a îngriji cădea mereu pe surorile din diferitele ordine
din serviciul spitalelor și pe personalul din serviciu angajat în instituție.
În Evul Mediu Târziu, epoca în care
mizeriile și foametea din lipsă de alimente erau la ordinea zilei, populația suferea de epidemii care au ruinat
Europa. Apar drumurile de pelerinaj spre Ierusalim, Țara Sfântă și Santiago de Compostela, unde mii de
pelerini au murit. Se solicitau mai multe spitale și infirmieri pentru a se ocupa de drumeți. Biserica a încurajat construirea de
spitale susținute de fondurile care se duceau la îndeplinire în mod oportun. Apar
atunci ordinele militare relaționate de infirmerie, spre îngrijirea și protecția pelerinilor bolnavi. Acestea din
urmă au fost o consecință a expedițiilor în Țara Sfântă. Nu există multe informații cu privire la îngrijirile pe care le ofereau acești războinici infirmieri, dar există o
dovadă a faptului că au construit și echipat mari spitale și că ei înșiși, cavalerii, aveau grijă de bolnavi.
Apar astfel primele ordine militare
precum Cavalerii Ospitalieri ai Sfântului Ioan din Ierusalim; Cavalerii
Teuhtoni; Ordinul Maltei, Cavalerii Sfântul Lazăr și Cavalerii Sfântului Mormânt, faimoșii templieri. Apogeul ordinelor militare religioase este atins și în Spania și apare Ordinul Calatrava, cel de
Montesa sau Cavalerii de Santiago.
FOTOGRAFIA 2 Hotel Dieu
Primele spitale care se cunosc sunt: Hotel Dieu din Lyon (Franța, anul 542); Hotel Dieu din Paris (Franța, anul 650); și Hotel Sfântul
Duh din Roma (Italia, anul 717). În Spania primul, care se cunoaște este Spitalul din Mérida, fondat de Episcopul Orașului.
În Hispania în timpul Monarhiei Gote,
domnind vizigoții, între veacul al V-lea și al VIII-lea, apare “Carta Judec sau Cartea Judecătorilor”, în această carte apare deja
numele strămoșilor noștri “chirurgi”. În veacul al
XIII-lea în Regatul Castiliei, conform Codului celor “Șapte
partide” ale Regelui Alfonso X Înțeleptul, figurează cu numele de bărbieri; trebuiau să bărberească și să facă incizie în locuri îndepărtate
și nu în piețe și pe străzi.
FOTOGRAFIA 3 Carta Judec sau Cartea
Judecătorilor
Deja strămoșii noștri încept să formeze tagme și asociații cu o creștere importantă de profesioniști liberali precum este a noastră.
Stă scris că în veacul al XIV-lea se
crează primele Asociații
ale Bărbierilor și Chirurgilor cu hramul Sfinților Patroni Sfântul Cosma și Sfântul Damian. Aceste asociații erau instituții cu caracter religios- benefic chiar
dacă în statutele lor s-au dictat norme cu privire la exercitarea profesională,
dat fiind că pentru a putea exercita ca și chirurgi- bărbieri trebuiau să fie examinați de doi chirurgi din asociație.
Vedem deja că fiecare Grup, Tagmă,
Asociație, etc. începe să-și dea seama că nu este doar îngrijire”, ci începe să vadă că trebuie să știi să îngrijiești și de aceea se organizează în grupuri și așa cum spuneam înainte pentru a aparține de o asociație trebuiau să treacă un examen și să fie examinați. Își dau seama că trebuie să studieze și că nu este suficient să știi.
Spre exemplu în 1310 în Valencia Asociația Bărbierilor și Chirurgilor aveau la examen pentru toți candidații o parte teortică și alta practică. De asemenea este
organizată în Barcelona în 1408, examenele lor erau la fel ca și cele din Valencia la Asociația Profesională Sfântul Cosma și
Sfântul Damian a Chirurgilor și Bărbierilor.
În Madrid în anul 1385 se unifică 11
spitale în 1, Spitalul General”,
împărțit în două case: una pentru contagioși și alta pentru bolnavi necontagioși. În 1524, Carlos V stabilește Spitale
reale” unde se specifică funcțiile și sarcinile personalului, printre acestea infirmierul
major și infirmierii asistenți. Asistența sanitară era acordată de asemenea în asociații, tagme și frății.
Capacitatea pentru exercitarea
profesiei era aleasă de regii D. Fernando și Dona Isabel, la 9 Aprilie 1500, cu o
Pragmatică Regală dictată în Segovia unde se spunea că:
“Ordonăm
ca Bărbierii și Examinatorii majori, de acum înainte, să nu consimtă nici să nu ofere
locul niciunui bărbier, nici altei persoane pentru a putea crea un loc unde să
se facă incizie nici pentru a da drumul
la sânge, nici să se pună lipitori, ventuze, nici să se scoată dinți
nici măsele, fără să fie examinat
personal mai întâi de maeștrii respectivi Bărbieri majori, cu sancțiunea ca atunci când oricine ar face uz de lucrurile de
mai sus sau de oricare din acestea fără să fie examinat, așa
cum se spune, de a fi inapt pentru totdeauna pentru exercitarea acestei meserii
și în plus să plătească două mii de maravedi, sancțiune
în cadrul Camerei noastră, etc....”
Știm ce studiau strămoșii noștri, astfel în 1541 aveau ca și carte de studiu „Cartea despre arta moașelor și despre regimentul gravidelor și al lăuzelor și copiilor”; în 1583 „Tratatul utilității
venae festionisin”; în
același an “Tratatul utilității
sângerării”; în 1604 “Pragmatica prin care se dă ordinul la
examenul Chirurgilor care scriu în limba spaniolă ”; în 1617 “Instruirea
infirmierilor și consolarea bolnavilor mâhniți”. “Și adevărata practică pentru a ști cum trebuie aplicate leacurile prevăzute de medici.
Este necesară ca bolnavii să fie bine vindecați și benefică practicanților în Medicină”; etc...
Prin Actul Regal al lui Filip al-
V-lea, la 29 ianuarie 1711, s-a creat Clasa Chirurgilor care a însemnat un prim
pas pentru coordonarea diferitelor meserii și profesii care formau un tot în
diferitele ramuri ale științei dedicate vindecării bolnavilor.
În 1843 au fost aprobați “asistenții în medicină și chirurgie practicanți în arta de a vindeca”, iar în 1846 au
fost “internii”.
FOTOGRAFIA 4
Cartea despre arta moașelor și despre regimentul gravidelor și lăuzelor și copiilor 1541. Tratatul despre utilitatea venae
festionisin
Aceste legi au fost înlocuite prin
Ordinul Regal din 9 septembrie 1857, numita “Lege
Moyano” (de ministrul Dezvoltării domnul Claudio Moyano), care
conform Legii Organice a Sănătății din 1855
a reglementat profesiile auxiliare sanitare, recunoscând
practicanții și moașele în calitate de practicanți ai unei meserii.
1896. Dr. Federico Rubio y Gali,
deschide Prima Școală Laică de Infirmerie Santa Isabel de Ungaria.
În Țara Bască
A vorbi despre bărbierii din popor,
chirurgi, interni sau de doamne infirmiere înseamnă a te proiecta într-o altă
epocă ale profesiei sanitare din Infirmerie. De la bărbierii veacului al
XIV-lea până la profesioniștii din prezent de la infirmerie s-au produs multe
schimbări.
Gipuzkoa nu era străină de ceea ce se
întâmpla în alte locuri mai mult sau mai puțin apropiate, istoria îngrijirilor
fiind similară cu cea a lumii de care aparținea. De la infirmeria intuitivă s-a
trecut la cea primită oral de cei în vârstă din fiecare familie sau comunitate,
între veacurile X și XV începând să se identifice cu persoanele care, mai întâi din noblețe, caritate și de drag, iar mai târziu pentru un
salariu se vor dedica nevoilor de bază a celor afectați de boală.
FOTOGRAFIA 5 Spitalul din Țara Bască
Abia în veacul al XVI-lea se vor găsi
înscrisuri destinate formării și organizării persoanelor care îngrijesc bolnavii,
dedicând o atenție specială la tot ceea ce va avea legătră cu nașterea și, poate de aceea, relaționând activitatea cu lumea feminină.
Acestei epoci îi aparține prima mențiune despre boli ca și complement al activității care din secolul al IX era desfășurată de către ordinele religioase, așa cum am văzut în capitolul anterior.
Această legătură intimă între boli și religie dătea muncii un sens spiritual, în care predominau
sentimentele ca reflexie a unei vocații. Nevoia de a pregăti în mod adecvat personalul dedicat
acestor nevoi a fost rezultatul supunerii aproape complete la administrația religioasă, care era cea
responsabilă cu gestionarea îngrijirilor dat fiind că era cunoscătoare a celor
mai eficiente remedii. Infirmiera, subsidiară a religioșilor, nu avea opțiunea de a-și dezvolta cunoașterile și de aceea munca sa era considerată ca
fiind una domestică, fără valorificare social.
În veacurile al XVII-lea și al XVIII lea au fost în vigoare
regulile pe care diferitele ordine religioase le aveau dispuse pentru
îngrijirea persoanelor bolnave, iar schimbarea de atitudine a infirmierelor nu
se va produce până în veacul al XIX-lea când în baza caracterului adecvat au
început să se însumeze cunoștințele dobândite.
În Bizkaia de când Domnul Diego Lopez
de Haro a înființat Villa și i-a oferit Carta Puebla, la 15 iunie anul 1300, exista ca spital medieval
cel din Magdalena sau din Sfântul Lazăr, creându-se Spitalul Sfinții Juanes pe la sfârșitul veacului al XV-lea. Stă scris în Regimentul General din 6 decembrie 1645,
unde se stabilește că aceste instituții funcționau doar ca “refugii ale celor originari și locuitori din Bilbao, lipsite de
finanțe, vechi și mizerabile”.
În Alava chiar dacă există date despre
spitale ale sihaștrilor din 1167, Cazul cel mai cunoscut este cel al administratorilor de la
Spitalul Santiago Apostol de Victoria pe care îl administrau ca “spital de
vindecare”, sunt cunoscuți din 1466 deși probabil au fost prezenți de la înființarea spitalului în 1419. De asemenea în
1514 se găsesc referințe despre Spitalul din San Jose.
În Gipuzkoa, din 1485 până în 1900,
numărul centrelor spitalicești sau de ajutor era foarte scăzut, doar opt centre.
Există date din 1485 despre Spitalul Sfântul Lazăr în cartierul Sfântul Martin
extramural în San Sebastian. Din 1535 până în 1719 se cunoaște existența Spitalului Sfântul Antonie Abate în
cartierul Sânta Catalina. Ulterior, în 1787, acest spital a trecut în strada 31
August și în 1888 se transferă în bulevardul Navarra în Manteo. Spitalul Tolosa se
inaugurează în 1860.
Ca urmare a legilor deja citate în anii
1855 și 1857, au început să se creeze prímele asociații profesionale din istoria infirmeriei
în Țara Bască, iar când
practicanții au început să iasă la lumină s-au integrat în Colegiile Chirurgilor
diferențiindu-se de ei doar în ceea ce privește titulatura, până în 1867 s-a interzis exercitarea
activității dacă nu se dispunea de avizul oferit de facultățile de medicină după doi ani de studii și practici spitalicești.
În timpul celui de-al doilea război
carlist în toate batalioanele exista un chirurg ce făcea incizii și care, în mod normal, era practiantul
care în fiecare localitate era contractat de Primărie. Perioada lungă a
diferitelor războaie carliste face să existe în Ministerul de Război mai multe
documente despre această chestiune, dat fiind că se ocupa de numirea
chirurgilor care făceau incizii din fiecare batalion.
În 1904 s-au reglementat carierele
practicanților și infirmierilor, iar doi ani mai târziu, venirea în Spania a reginei
Victoria Eugenia a avut o mare importanță dat fiind că a adus cu ea filosofia lui Nightingale și curând Secția de Bărbați a Crucii Roșii s-a suplimentat cu Secția Doamnelor, înființată de regină. Constituirea Colegiului Practicanților din Guipuzcoa.
În 1915 s-a publicat “Buletinul
Practicanților” și recunoașterea legală a infirmierelor religioase ale Dr. Rubio.
În 1917 ia naștere Fundația Colegiilor Practicanților Vasco-Navarra, având loc
întrunirea din 24 septembrie 1918, sub președenția domnului Iglesias și cu președintele Colegiului amfitrion, domnul
Martinez de Pinillos, în calitate de Vicepreședinte, au participat la ea reprezentanți ai celor șase colegii din nord (Alava, Gipuzkoa,
Logroño, Navarra, Santander și Vizcaya), î plus Dl. Monfledo, Inspector Provincial al
Sănătății din Logroño, oferind datorită aclamării următoarele acorduri:
Activitate datorită
demnității profesiei.
Înființarea “Uniunii Practicanților din Nordul Spaniei”
Solicitarea
absolvirii obligatorie
Solicitarea de a se
ocupa toate posturile de lucru ordonate de Lege
Urmărirea
practicării ilegale
Solicitarea de a se
suprima restricțiile cu privire la asistența la nașteri
Propunerea tuturor
Colegiilor din Spania să înființeze “Corpul Practicanților Spanioli”.
FOTOGRAFIA 6 Crucea Roșie San Sebastian 1947
În 1918 ia naștere Uniunea Practicanților din Nordul Spaniei (Alava,
Gipuzkoa, Logroño, Navarra, Santander și Vizcaya), iar in 1921 se înființează Federația Națională a Practicanților.
În anul 1927 s-a creat “Infirmiera
oficială”, iar doi ani mai târziu, în 1929, s-a stabilit absolvirea obligatorie
schimbând remarcabil configurația panoramei sanitare în general și a infirmeriei în particular. În 1928
moașele s-au integrat în
Colegiul Practicanților.
Evenimentele din 1936 au găsit țara lipsită de o strutură
medico-sanitară capabilă să facă față multelor nevoi care se prezentau zilnic. A fost nevoie
să se improvizee spitale și să se doteze cele deja existente cu personal minim
dispus să îngrijească bolnavii și răniții. Unele mănăstiri au fost transformate în spitale
militare, fiind numeroase ordinele religioase care s-au pretat acestui scop:
Fiicele Carității din San Vicente de Paul, Fiicele Carității din Santa Ana, Surorile din San
Jose, Carmelitas de la Caridad, Maicile Învățământului, Surorile Mercedarias,
Surorile Consolării, Maicile Inimii Sacre, Maicile Irlandeze, Roabele Mariei,
Roabele lui Iisus, Maicile Clarisas, Surorile Crucii, Surorile Săracilor…
Având în vedere numărul mare de femei
care prestau servicii în spitale, cel mai frecvent fără mai multe cunoștințe decât bunăvoința lor, s-au organizat cursuri ajungând
să se formeze 5.506 Daamne asistente în Sănătatea Militară prin realizarea a
116 cursuri și Statul Major, în Mai 1936, s-a creat documentul de identitate pentru
Doamne asistente, ajungându-se la finalizarea războiului civil, la 12.307
titulaturi pentru infirmiere și asistente.
Se crează în 1937 Crucea Roșie din Țara Bască. Este denumită ca Asociație pentru ajutor pentru răniți în campanie, calamități și accidente publice.
În 1940 firmele
“Michelin” și “Ciment Rezola” au fost primele în Guipuzcoa care au avut un practicant
în instituția lor. In 1942 se crează Asigurarea Obligatorie pentru Boală. Iar în 1944
se crează Colegiile Oficiale ale Asistenților Sanitari cu Secții independente pentru Practicanți, Infirmiere și Moașe. Sediul Pedro Egaña.
În anul 1953 s-au
unificat titulaturile profesionale ale Moașei, Practicant și Infirmieră cu Titlul de Ajutor
Tehnician Sanitar (ATS). În 1954 prin Ordinul din 20 martie al Ministerului
Guvernării se aprobă Regulamentul Consiliului Național al Asitenților Sanitari. În același an prin Ordinul din 30 Iulie se
aprobă Statutele Colegiilor Provinciale ale Asistenților Santari care se împart în trei secțiuni: Practicanți, Moașe și Infirmiere. În 1955 se constituie
Colegiul Moașelor din Gipuzkoa.
În 1958 prin Ordinul
din 13 ianuarie se dispune Ajutoarelor Tehnice Sanitare absolvirea obligatorie
trebuind să finalizeze Sețiunea Practicanților ATS masculini; în Secțiunea Infirmiere, ATS feminine și la Secțiunea Moașe.
ATS feminine
specializate în asistență obstetrică. În 1977 la 1 aprilie se unifică Colegiile Practicanților, Infirmierelor și Moașelor. În 1978 la 10 octombrie, se
publică Statutele Organizației Colegiului de Ajutoare Tehnice Sanitare, prin
Decretul Regal 1856/1978 din 29 iunie.
În 1978 se oficiază
primele alegeri democratice cu Colegiul unificat, iar în 1983 se publică Harta
Sanitară din Comunitatea Autonomă a Tării Basce și ordonarea sanitară teritorială din Țara Bască.
În 1979 prin
Decretul Regal, prin care se aprobă transformarea Școlii Ajutoarelor Tehnice Sanitare
(A.T.S) în Școala Universitară de Infirmerie.
FOTOGRAFIA 7 Sala
Spitalului
1997. 21 noiembrie.
Unitatea științifică de infirmerie din Donostia se transformă în actuala Școală a Absolvenților de Infirmerie din San
Sebastian-Euskal Herriko Unibertsitatea-Universitatea din Țara Bască.
Au existat de
asemenea practicanți de la farmacie, interni, infirmieri, bărbieri, practicanți ai chirurgiei minore, infirmier din
pavilionul contagioșilor, etc.
Ce este infirmeria?
Declarația de posesie de la CIE adoptată în 1998 și revizuită în 2004.
“Mediul practicării Infirmeriei nu
se limitează la anumite sarcini, funcții sau responsabilități,
ci include acordarea îngrijirilor directe și evaluarea rezultatelor, apărarea pacienților și a sănătății, supervizarea și delegarea către alții, direcția, gestiunea, procesul de învățare, realizarea cercetărilor și elaborarea unei politici de sănătate
pentru sistemele privind atenția față
de sănătate. În plus, cum mediul practicării este dinamic și răspunde nevoilor sănătății, dezvoltării cunoașterii și avansărilor tehnologice, este necear
un examen periodic pentru a se asegura că este în continuare coerent față de nevoile sănătății actuale și favorizează rezultate mai bune ale
sănătății”.
Traducere din spaniolă în română
Mihaela
Raznoveanu
TRABAJO ORIGINAL
La Voz de Enfermería en la Enciclopedia Auñamendi.
Primera
parte
Segunda
parte
AUTORES:
Jesús
Rubio Pilarte
Enfermero y sociólogo.
Profesor de la
E. U. de Enfermería de Donostia. EHU/UPV
Manuel
Solórzano Sánchez
Diplomado en Enfermería. Servicio de Traumatología. Hospital
Universitario Donostia de San Sebastián. OSI- Donostialdea. Osakidetza-
Servicio Vasco de Salud
Insignia de Oro de la Sociedad Española de Enfermería
Oftalmológica 2010. SEEOF
Miembro de Enfermería Avanza
Miembro de Eusko Ikaskuntza / Sociedad de Estudios Vascos
Miembro de la Red Iberoamericana de Historia de la
Enfermería
Miembro de la Red Cubana de Historia de la Enfermería
Miembro Consultivo de la Asociación Histórico Filosófica
del Cuidado y la Enfermería en México AHFICEN, A.C.
Miembro no numerario de la Real Sociedad Vascongada de
Amigos del País. (RSBAP)
No hay comentarios:
Publicar un comentario